– Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra vår kommunikation och det är otroligt roligt att det syns tydligt i kundernas bedömning av oss. Det känns extra bra att de ger oss ett högt betyg när det gäller att ta initiativ och komma med relevanta erbjudanden eftersom det var något kunderna ville se mer av i förra årets undersökning, säger Patrik Grantås, affärsområdeschef Marknad i ett pressmeddelande.
Svenskt Kvalitetsindex mäter kundnöjdheten inom elhandel, elnät och fjärrvärme.
I år visar mätningar på breda uppgångar i kundnöjdhet för energibranschen i stort. Både de större och mindre aktörerna har nöjdare kunder jämfört med fjolåret. De aktörer som kommer väl ut är främst lokala bolag med en starkt förankrad samhälls- och miljöprofil.
Elnätsbranschen har lägst kundnöjdhet inom energibranschen. Kunderna upplever fortsatt irritation över höjda priser och monopolsituation.
Fjärrvärme ligger även i år i topp i energibranschen när kunderna får säga sitt. Kunderna upplever högt prisvärde och känner att fjärrvärme är den rätta lösningen för uppvärmning även för framtiden.