Skellefteå kommuns planeringschef Lars Hedqvist sitter i ett sammanträdesrum vid sitt kontor i Stadshuset och berättar. Han har 22 år inom samma område på kommunen. Det är lite som i reklamen ”Plötslig händer det!”.
– Jag har aldrig varit med om något liknande, säger han och visar sina listor på intresset för byggnationer av såväl bostäder som industrifastigheter i kommunen.
– Det fanns en tid vi på sin höjd sålde en handfull tomter för industriändamål per år under en lång tid, säger Hedqvist och börjar räkna hur många företag som söker industritomter, varav en del redan är påbörjade, som det finns nu.
– Det är ungefär 50 stycken nu, berättar han.
Då handlar det om etableringar i olika storlekar, från små till stora.
2030-målet…
Skellefteå kommun har lyckats gör sitt 2030-mål vida känt. Ordagrant lyder det ”Om vi samlar kraften hos alla invånare, företagare, föreningar och andra intressenter för att tillsammans lyfta Skellefteå kan vi nå målet att vara 80 000 invånare år 2030.”
– Det finns framtidstro och en bra konjunktur i Skellefteå nu. Vi har fått betydligt fler tjänstenäringar.
I den analys av Skellefteå kommun som Sweco gjorde för tioårsperioden 2005-2015 hade Hotell och restauranger haft en sysselsättningsökning på 65 procent (49 procent riket som helhet), fastighetsbolag 39 procent (23 procent) och företagstjänster med 26 procent (48 procent). Antalet tjänster i tillverknings- och utvinningsindustrin hade minskat med 6 procent, vilket var elva procentenheter bättre än riket i övrigt.
– Det vi har sett komma nu är en renässans för industrin, berättar Hedqvist och konstaterar att befolkningen i kommunen sedan 2015 ökat med 600 personer och antalet sysselsatta mellan 2009 och 2015 ökat med 2500 personer.
Konsekvensen blir att det finns ett ökat behov av bostäder. Just nu byggs 500 bostäder i kommunen och det finns ett 30-tal projekt till som tillsammans kan generera ytterligare 2500 bostäder.
…och ett mål för 2050
I februari 2017 var det ett fåtal i landet som visste vad Northvolt var för ett företag. I början på mars gick det, med vd Peter Carlsson i spetsen, ut och offentliggjorde sina planer på ett jättelikt industriprojekt kopplat till produktion av lithiumjonbatterier.
Torsdagen den 19 oktober berättade Northvolt att företaget har för avsikt att bygga sin fabrik i Skellefteå. Byggstart är tänkt till hösten 2018 och två år senare ska den första produktionslinan vara klar.
– Northvolt kom som lök på laxen. Det är en makalös etablering, stor och omfattande. 2500 direktanställda som med följdeffekter genererar minst 5000 arbetstillfällen. Ska vi klara den inflyttning som kan komma att ske behövs 10 000 ytterligare bostäder för att kunna matcha den biten.
– Det innebär att vi drar mot 100 000 innevånare istället för 80 000, säger Hedqvist och avslöjar att det nu sker en fortsatt analys parallellt med Skellefteå 2030, Skellefteå 2050.
– Vi är lite tagna på sängen utifrån den utveckling som nu sker. Titta bara några år tillbaka då vi hade svårt att sälja tomter.
Fler bostäder?
Det märks att planeringschefen stortrivs just nu. Han jobbar i medvind. Rejäl medvind.
– Vi har ett besök i veckan från företag som tittar på en möjlig etablering här. Vi har fler mail i veckan från företag som hör av sig. Kan vi komma in där, kan vi köpa det där.
Mycket av utvecklingen beror på om Northvolt levererar som företaget har lovat.
– De säger att de har ett fönster som är öppet just nu. De måste komma igång snabbt och kapa åt sig kontrakt.
– Verksamheten här bygger sedan på att de ska hitta arbetskraft och från vår sida måste vi se till att ordna bostäder, säger Hedqvist och konstaterar att kommunala Skebo är en viktig aktör i ett sådant hör läge då de kan bygga ”in blanco” så att säga, bygga utan att ha säkrat alla hyresgäster.
– Vi är i diskussioner om vi kan tidigarelägga projekt.
Förändrad verklighet
För det handlar inte bara om Northvolt utan också en bättring av E4 mellan Umeå och Skellefteå, en Norrbotniabana, en utökning av hamnen, ett kulturhus och möjligen också en ny E4-dragning genom Skellefteå och en ny bro över Skellefteälven.
Parallellt med detta visar en viktig del av infrastrukturen, Skellefteå Airport, rekordsiffror.
– De tidigare prognoserna var så dåliga att myndigheterna vare sig såg behov av väg eller järnväg. Vi blev helt enkelt bortprioriterade, säger Hedqvist och konstaterar att verkligheten har förändrats.
– Vi ser en kraftigt ökad trafik och då måste det till satsningar.
Nya detaljplaner
Om Skellefteå 2030 nu faktiskt ser helt möjligt ut så är fortfarande Skellefteå 2050 en vision.
– Vi måste hitta helt nya områden och göra nya detaljplaner. Vi har snart slut på nästan alla bostads och näringslivstomter som finns att sälja.
– Just nu finns det en svans efter Northvolt i form av underleverantörer som vill etablera sig i Skellefteå.