Hedensbyn är prioriterat då Skellefteå växter på industrisidan. Ett av resultaten kommer att bli att Torsgatan förlängs och når väg 372 i Bergsbyn.
Torsgatan kan uppfattas som märklig i sin östra del. Den förlängdes då Skellefteå Krafts energikombinat byggdes ut. Det innebär att den för de flesta är en lång sträcka till en återvändsgränd/skogsväg.
Tidigare fanns planer på nya bostadsområden med både småhus och lägenheter i norra Bergsbyn. Senare kom tankar på en stor anläggning för tillverkning av etanol, med mera, i Torsgatans ände. Då hade sammankopplingen mellan vägarna skett helt naturligt. Bra tomtmark
Inget av projekten blev av. I Bergsbyn säger nu kommunens översiktsplan att det är industriområden som kan planeras mellan Skelleftehamnsvägen och Torsgatans förlängning.
Skellefteå kommuns planeringschef Lars Hedqvist säger:
– Vi behöver en större etablering som efterfrågar behovet av vägen. Vi kan erbjuda bra tomtmark.
Hedqvist gör ingen hemlighet att det är där, i östra Hedensbyn, kommunen öppnar för etablering av ett eller flera datacenter.
Att bygga vägen före en etablering finns på plats lockar inte. Hedensbyn förstavalet
– Det skulle nog innebära att många skulle använda sträckan som ”smitväg” om man vill ta sig i riktning från Skelleftehamn till Solbacken. Trafiken i dag är inte så stor att den motiverar en byggnation.
– Industri i Hedensbyn är vårt förstaval och vill fortsätta med den österut.
Som Norran tidigare berättat kommer Skellefteå kommun bland annat att flytta räddningstjänsten till tidigare Wipro. Från den fastigheten och mot Risöberget, parallellt med Järnvägsleden, kommer kommunen att ta fram en ny detaljplan.
– Där ska det finnas ett antal nya etableringsmöjligheter, säger Hedqvist. Järnväg
Hedensbynområdet har också ett eget industrispår till järnvägen. Det är bara ett par företag som i dag använder den möjligheten.
– Efterfrågan på järnväg har varit låg, men det är en möjlighet för nya etableringar att använda spåret.