Skellefteå: Attraktiva aktiviteter ska locka turister

Skellefteå är en oslipad diamant som turistregion, men mycket händer just nu. ”Det som alla tar för givet här kan vara unikt för andra”, säger Peter Lundström, Skellefteå, som driver företaget Swenature.

Foto: Ted Logardt.

Foto: Ted Logardt.

Foto: Foto: Ted Logardt.

Ekonomi, näringsliv & finans2017-03-13 19:08

Swenature är ett av de aktivitetsföretag som researrangörer brukar kontakta då det är konferenser eller event på väg till Skellefteå.

Peter, som är biolog från början, började med kräftfiskeevent för den lokala marknaden för fem år sedan och har sedan dess utvecklat och breddat erbjudandet.

– Det finns en ökad efterfrågan, men ledtiderna är långa. Det gäller att synas och kunna erbjuda det som kunden söker. Vi måste använda naturen här. Mycket av det jag arbetar med handlar om aktiviteter som utförs i naturen på naturens villkor kryddat med lite äventyr.

Snöskor

I fjol tillkom till exempel snöskovandringar på Peters program.

– Jag trodde att det skulle räcka om jag köpte tio par snöskor.

Så lyckades jag genom att ta fram programmet Pangea The Ice Challenge, initierat av Visit Skellefteå tillsammans med Visit Sweden och Madridresebyrån ”Pangea – The travel store” locka hit såväl en spansk äventyrare till vintersimmet som spanska Mini Cooper iår.

– Då behövde jag köpa 25 par till.

Paketering

Peter har själv sett marknadsföringen på plats. Skellefteå stod mellan Kinesiska Muren och inkastaden Machu Picchu i Peru.

– De resmålen är ju saker man själv drömt om. Det är stimulerande att se att folk vill resa hit.

Det Peter jobbar med är att ta hand om resenären då den landat på Skellefteå Airport, att paketera den upplevelsen och också inkludera en mängd andra företag om så behövs.

– Man har sin egen produkt, men ingen åker till Skellefteå för att gå i snöskor i tre timmar. Vi måste göra paket på tre till fem dagar som är attraktiva för turoperatören. Den typen av paketering har vi saknat i Skellefteå.

Marknadsföring

Nu finns det vinterpaket, medan höstpaket med bland annat kanotpadding, forsränning och boende i tipis är pågång.

– Det blir mer en upplevelse än att bara titta.

Nu närmast kommer till exempel paket att marknadsföras vid mässor i Tyskland och Storbritannien.

Peter tycker att det finns en bra dialog inom besöknäringen i regionen nu och en förståelse för samarbetet. Och han hoppas på att aktivitetssidan inom tursimnäringen i Skellefteå ska ge fler jobb.

– Det finns utrymme för många, många fler aktörer.

Gäddfiske

Under sex veckor varje sommar är Skellefteå kommun fyllt av turister med start första veckan i juli. Peter ser stora möjligheter att locka besökare även resten av tiden.

Ett exempel på sådant som Peter hoppas kunna lansera inom att par år är ett – gäddfiskepaket. Redan i dag finns en gäddfiskecamp i Lycksele.

– Det är jättestort i Europa. Kan vi ordna ett koncept som innehåller allt inklusive boende kan vi locka fiskare hit. Får de två gäddor på tre kilo på en dag är de jättenöjda. Sådant fiske finns ju nästan överallt här. Finns det dessutom troféfiskar på över tio kilo i vattnen så ökar det attraktiviteten än mer.

– Nu är jag på jakt efter ett trevligt boende att utveckla detta koncept kring. Sedan är det bara att sätta igång med paketeringen. Det finns redan i dag turoperatörer som vill ta in gäddfiske i sitt utbud.

undefined
Foto: Ted Logardt.
undefined
Ser möjligheter. Peter Lundström , Swenature, vill utveckla Skellefteå som turistort med attraktiva aktiviteter. Foto: Lars Andersson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!