– Det här är sannerligen ingen semester, säger Hans Karlström som driver företaget EU Import i Klutmark.
Ända sedan han började importera fönster från Polen för tio år sedan har han varit med på Stora Nolia.
– Tidigare har vi hållit till i ett tält men nu har byggt ett modellhus som vi kört hit på ett växlarsläp. Det underlättar arbetet rejält, säger han.
När Norran Affärsliv kommer på besök håller Carina Karlström på med finputsen av fönstren och Hans sätter upp vimplarna.
– Nu är vi väl värda en lunch, tycker Carina.
På lördag kommer ytterligare två medarbetare från EU-Import ner till Umeå för att hjälpa till på mässan.
– Vi brukar sälja en hel del fönster på Stora Nolla, berättar Hans.
Nytt för i år från deras sida är träfönster.
– Vår storsäljare är kompositfönster men det finns de som ha träfönster så nu kan vi också erbjuda det , säger Hans.
Fönstren köper EU Import från Drutex, som är Europas största fönstertillverkare. Sedan sorterar och kundanpassas fönstren i EU Imports lokal i Klutmark för att slutligen levereras till slutkunden.
– För fem år sedan köpte vi gamla skolan i byn och det blev ett lyft för verksamheten. Tidigare skötte vi allt hemifrån.
Företaget som har 3,5 anställda omsatte cirka 10 miljoner kronor 2016.
– Och i år blir det ännu bättre. Vi säljer nu cirka 1 000 fönster varje månad.
Hans Fahlgren, butikschef hos Swedol i Skellefteå, är också inne i slutfasen av sitt monterbygge.
– Jag har varit med på Nolia ända sedan 2011 när Swedol öppnade butiken i Skellefteå. 2016 startade vi också en butik i Umeå och jag är på plats här för att stötta dem, berättar Hans.
För Swedol, som bland annat säljer verktyg, maskiner och arbetskläder, är Stora Nolia den enda mässan i norra Sverige som de satsar ordentligt på.
– Vi brukar sälja produkter för 250 000-300 000 kronor varje gång. Det här är ett ypperligt tillfälle att visa upp sig på. Syns man inte så finns man inte, så enkelt är det.
I butiken i Skellefteå, där det arbetar fem personer, utgör små- och medelstora företag de viktigaste kunderna.
– Där är fördelningen 95 procent företagskunder och 5 procent privatpersoner medan 50 procent av våra kunder här på Stora Nolia är privatpersoner.
Han känner sig laddad inför mässöppningen.
– Nu gäller det att gå ut och prata med folk, munnen ska gå hela tiden, säger Hans Fahlgren.
Nolias vd Tommy Abrahamsson hoppas att man den här gången ska lyckas kliva över 100 000-strecket när det gäller antalet besökare.
– Senast Stora Nolia genomfördes i Umeå hade vi 99 700 besökare så det var mycket nära.
En nyhet för i år är att stora scenen flyttats inomhus, vilket gör att man blir mindre beroende av vädret när det gäller underhållningen. En ny stor shoppinghall har sett dagens ljus och mer aktiviteter för barn blir det också.