SCA invigde på tisdagen en uppdatering av virkesterminalen i Lycksele.
Totalinvesteringen ligger på närmare 50 miljoner kronor och målet är att terminalen ska bli ett viktigt nav för virkestransporter i Norrlands inland.
SCA har totalt nio terminaler i Norrland.
Skälet till satsningen på Lycksele är att produktionen vid Östrands massabruk i Sundsvall ska fördubblas och för att säkra virkesförsörjningen till Obbola pappersbruk väster om Umeå. Merparten av virket som passerar terminalen i Lycksele är massaved som körs i daglig järnvägstrafik till massabruken vid kusten. En mindre del är sågtimmer.
– Genom att virket på ett effektivt sätt kan transporteras långa sträckor, kan vi på SCA möjliggöra ett lönsamt privatskogsbruk även längre ifrån industrierna. Samtidigt ökar vi våra miljövänliga transporter, konstaterar Lars Nolander, SCA skogs logistikchef i ett pressmeddelande.
Terminalen i Lycksele som byggdes 1984 har nu fått nya terminalytor och ytbeläggningar.
Dessutom har man byggt två nya järnvägsspår på terminalområdet för att kunna växla och vända lok inne på området i stället för att göra det på stationen i Lycksele.