Säkerheten i underjordsförvaret på Rönnskär ska stärkas

Foto: Foto: Lars Westerlund

Ekonomi, näringsliv & finans2015-12-19 10:03

Det är scenario vid övningen Gottfrid, som genomfördes nyligen: ”Huvudsyftet är att Skellefteå räddningstjänst och deltidsbrandkåren i Skelleftehamn ska öva insatser i underjordsförvaret”, säger Anders Holmbom.

Han är projektledare för rampen vid underjordsförvaret hos Boliden Rönnskär och en av dem som planerat för Gottfrid. Entreprenör för underjordsförvaret är Strabag Sverige AB och deras personal deltog som vägvisare i underjordsförvaret. Fokus vid övningen låg på räddningsinsats och att testa en särskild räddningsvagn vars prototyp användes för första gången i våras i Björkdalsgruvan.

En viktig fråga var: ”Fungerar vagnen för att rädda människor som är instängda?”.

– Men det absolut viktigaste för oss är att ha ett preventivt arbete för att undvika bränder och olyckor, därför har vi bestämt att vi bland annat inte ska ha någon bränsledepå inne i underjordsförvaret, tillägger Anders Holmbom.

Gottfrids scenario innebar att en stor maskin i underjordsförvaret fattat eld. Fyra människor skadas, varav två av dem så pass allvarligt att de inte kan gå för egen maskin. Räddningstjänstens uppgift är att ta sig ner till räddningskammaren, där de skadade tagit sin tillflykt undan branden och att undsätta kvartetten.

Från deltidsbrandkåren i Skelleftehamn deltog 15 personer och räddningstjänsten i Skellefteå hade sju man på plats. Kiruna räddningstjänst fanns också med som observatörer.

Daniel Haarala är brandingenjör vid Skellefteå räddningstjänst och en av de som kontinuerligt planerar, regisserar och utvärderar övningar.

– Det är viktigt att öva i underjordsförvaret för vi måste vara förberedda, säger han.

Tommy Boström är kårchef vid deltidsbrandkåren i Skelleftehamn. Styrkans specialkompetens är kemikalieolycka. Om något inträffar i underjordsförvaret ute vid Rönnskärsverken är hans styrka den som kommer att vara först på plats.

– Det är jättebra att öva här, det här är helt nytt för oss och det är också värdefullt att samöva med Skellefteå, säger han.

Martina Johansson, arbetsmiljöingenjör vid Boliden Rönnskär har också deltagit i planeringen kring övningen och följde scenariot som observatör.

– Det här är ett nytt kapitel i vår verksamhet, säger hon.

Det hon avser är underjordsförvaret och eventuella räddningsinsatser under jord.

– Övningen är jättebra och vi måste kunna svara på vad vi har för beredskap om något skulle inträffa här.

Enligt Daniel Haarala fick man två viktiga kvitton vid övningen:

– Vi har ett nytt radiosystem och det är fantastiskt att det fungerade. Det har varit ett stort problem då de som är inne i gruvan inte har kunnat kommunicera med rökdykarledaren och enligt våra föreskrifter så måste det fungera, säger han.

Batteridriften på räddningsvagnen fungerade också väldigt bra, då totalsträckan som den drogs vid övningen blev 1,5 kilometer.

Men än återstår vissa saker på vagnen som ska finjusteras och förbättras för ultimat användning.

– Det känns bra att vi har kommit igång med övningar i underjordsförvaret och att vi kan samöva med deltidsbrandkåren i Skelleftehamn och Strabag, tillägger Daniel Haarala.

undefined
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!