Så mycket vill Creative Summit ha i bidrag från kommunen

Foto: Foto: Lars Westerlund

Ekonomi, näringsliv & finans2016-01-22 16:21

Creative Summit, som är den stora årliga sammankomsten för den digitala kreativa industrin, söker ett bidrag med 200 000 kronor från Skellefteå kommun för att genomföra sitt arrangemang 2016.

The Lodge har i olika partnerskap genomfört Creative Summit under sju år. I ansökan betonas att arrangemanget positionerar Skellefteå på en internationell nivå bland beslutsfattare och inspiratörer som kontinuerligt reser jorden runt. Idag finns ett nätverk med över 60 ambassadörer som sprider bilden av Skellefteå som en kreativ plats i ett globalt och nationellt sammanhang, något som arrangörerna anser är ett viktigt kompement till bilden av den traditionella industristaden. Under ett antal dagar lockas potentiella kunder att besöka Skellefteå vilket har gjort att flertalet affärsmöjligheter realiserats med goda resultat för näringen i regionen.

Totalt har över 1 400 personer deltagit i evenemang och workshops. Arrangemanget bjuder in föreläsare från hela världen med spetskompetens inom start-ups-miljöer, platsutveckling och företagsutveckling. Ambitionen är att ha cirka 300 besökare. Målgruppen är i första hand besökare från Västerbotten och Norrbotten men traditionellt kommer cirka 25 procent från andra delar av världen.

Tanken är att genomföra konferensen i flera olika miljöer nämligen på Campus Skellefteå, E4:a huset och Nordanå.

Totalkostnaden för arrangemanget är beräknad till 1,2 miljoner kronor. Biljettförsäljning för 600 000 kronor utgör den största intäkten. Creative Summit för även en dialog om samarbete med Luleå tekniska universitet, Region Västerbotten, Infotech och Norran.

undefined
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!