Västerbottensosten hör för många midsommaraftonen till. Och det märks i statistiken – till högtiden såldes runt 250 ton Västerbottensost.
– Vi har fyra högtider där vi har ordentliga toppar för Västerbottensosten – midsommar, kräftskivorna, påsken och jul. Och den högsta av peakarna är midsommar, berättar Lisa Ando, Key Account Manager på Norrmejerier.
I juni förra året såldes hela 250 ton Västerbottensost. – Det kan man jämföra med en helost Västerbottensost, som faktiskt väger så mycket som drygt 17 kilo.
Det innebär att det i vikt såldes närmare 15 000 helostar av Västerbottensost i juni förra året. – Men i praktiken innebär det att kunderna köpte både riven ost och ost på bit i olika storlekar – motsvarande 250 ton.
Lisa Ando berättar att juniförsäljningen nästan är en fördubbling jämfört med en vanlig månad utan högtid. – En stor del av förklaringen är att vi har som tradition att det ska finnas en västerbottenspaj på bordet till midsommar, påsk, kräftorna och julen. Dessutom har det tillkommit en mängd nya recept – matlagningstrenden är stark och många drivande kockar använder sig av Västerbottensost, säger Lisa Ando.
Elin Olsson Affärsliv 24