Kevin Forss Nordlund, 21, är mannen bakom Noted Media.
– Jag insåg ganska tidigt möjligheterna med nätet och sociala medier, berättar han när vi träffas på The Great Northern där företaget i dag huserar.
Kevin är en entreprenörssjäl. En gång i världen började han importera vattenlampor från Kina som blinkade i takt med basen i musiken. Det gav kunskaper.
”Såg potentialen”
Då Kevin var klar med gymnasiet, där han drev UF-företag och startade enskild firma, var det i en tid då viral spridning blev allt vanligare. Amerikanska Buzzfeed var en vanlig förebild som så kallad viralsajt och jättar som Bonniers och Schibstedt följde efter i Sverige.
– Jag såg potentialen i att skriva en viss typ av nyheter och startade uppskattat.se. Jag skrev texter och testade. Jag såg att det gick att driva stora mängder trafik och tjäna pengar på det. Tajmingen var exakt.
Efter en tid på ett försäkringsbolag inledde han satsningen på bolaget via Nyföretagarcentrum och sedan blev det en lokal på Nygatan innan det blev dags för inflytt på TGR.
– Här är det tre anställda och jag som är äldst, säger Kevin.
Frilansare
Dessutom har han en anställd i Stockholm och tre i Malmö. I dag finns syskonsajter liknande uppskattat.se i Finland, Danmark, Norge, Frankrike, Italien, Tyskland, Ungern och Polen.
– Utanför Sverige har vi frilansare som jobbar åt oss via en frilanssajt. Det mesta produceras i Sverige till alla länder. Sajterna i Holland och Frankrike är större än den svenska i dag.
– Det har gått snabbt, men jag tror att det finns mycket att göra än.
Relativt mjuk
För att nå ut använder Kevin kunskaperna analysverktyg för att få viktiga nyckeltal.
– Vi tittar på vissa parametrar. Allt vi skriver baserar vi på inbäddad kod från Youtube eller Facebook. Det handlar om att producera innehåll som folk gillar och hålla en bra nivå på rubrikerna.
I jämförelse med många av konkurrenterna torde uppskattat.se uppfattas som relativt mjuk.
– Vi vill gärna ha upplyftande grejer. Många av våra läsare är äldre kvinnor.
Samtidigt gäller det att vara trovärdig.
– En artikel måste alltid motsvara förväntningarna.
Yngre grupp
Och det som är en möjlighet är även ett problem. Kevin skulle också gärna vilja nå en yngre målgrupp. Idéer saknas inte.
– De befinner sig inte på Facebook utan på Instagram och Snapchat. Nu gäller det att hitta en idé som fungerar bra på alla plattformar. Vi kommer att lansera något nytt under 2017, men i vilket land det blir först får vi se.