Så fick Kevin sajterna att nå miljontals

Det började med en idé för mindre än tre år sedan. I dag når Noted Media AB med huvudkontor i Skellefteå 1,5 miljoner unika besökare varje dag med sitt sajtnätverk i nio länder.

I tillväxt. Just nu är det trångt på Noted Media där Kevin Forss Nordlund jobbar bland andra med Sanna Bäckström (närmast) och Sandra Hillergren. Snart flyttar bolaget in i ytterligare ett rum. Foto: Jeanette Lövgren.

I tillväxt. Just nu är det trångt på Noted Media där Kevin Forss Nordlund jobbar bland andra med Sanna Bäckström (närmast) och Sandra Hillergren. Snart flyttar bolaget in i ytterligare ett rum. Foto: Jeanette Lövgren.

Foto: Foto: Jeanette Lövgren.

Ekonomi, näringsliv & finans2017-05-18 15:28

Kevin Forss Nordlund, 21, är mannen bakom Noted Media.

– Jag insåg ganska tidigt möjligheterna med nätet och sociala medier, berättar han när vi träffas på The Great Northern där företaget i dag huserar.

Kevin är en entreprenörssjäl. En gång i världen började han importera vattenlampor från Kina som blinkade i takt med basen i musiken. Det gav kunskaper.

”Såg potentialen”

Då Kevin var klar med gymnasiet, där han drev UF-företag och startade enskild firma, var det i en tid då viral spridning blev allt vanligare. Amerikanska Buzzfeed var en vanlig förebild som så kallad viralsajt och jättar som Bonniers och Schibstedt följde efter i Sverige.

– Jag såg potentialen i att skriva en viss typ av nyheter och startade uppskattat.se. Jag skrev texter och testade. Jag såg att det gick att driva stora mängder trafik och tjäna pengar på det. Tajmingen var exakt.

Efter en tid på ett försäkringsbolag inledde han satsningen på bolaget via Nyföretagarcentrum och sedan blev det en lokal på Nygatan innan det blev dags för inflytt på TGR.

– Här är det tre anställda och jag som är äldst, säger Kevin.

Frilansare

Dessutom har han en anställd i Stockholm och tre i Malmö. I dag finns syskonsajter liknande uppskattat.se i Finland, Danmark, Norge, Frankrike, Italien, Tyskland, Ungern och Polen.

– Utanför Sverige har vi frilansare som jobbar åt oss via en frilanssajt. Det mesta produceras i Sverige till alla länder. Sajterna i Holland och Frankrike är större än den svenska i dag.

– Det har gått snabbt, men jag tror att det finns mycket att göra än.

Relativt mjuk

För att nå ut använder Kevin kunskaperna analysverktyg för att få viktiga nyckeltal.

– Vi tittar på vissa parametrar. Allt vi skriver baserar vi på inbäddad kod från Youtube eller Facebook. Det handlar om att producera innehåll som folk gillar och hålla en bra nivå på rubrikerna.

I jämförelse med många av konkurrenterna torde uppskattat.se uppfattas som relativt mjuk.

– Vi vill gärna ha upplyftande grejer. Många av våra läsare är äldre kvinnor.

Samtidigt gäller det att vara trovärdig.

– En artikel måste alltid motsvara förväntningarna.

Yngre grupp

Och det som är en möjlighet är även ett problem. Kevin skulle också gärna vilja nå en yngre målgrupp. Idéer saknas inte.

– De befinner sig inte på Facebook utan på Instagram och Snapchat. Nu gäller det att hitta en idé som fungerar bra på alla plattformar. Vi kommer att lansera något nytt under 2017, men i vilket land det blir först får vi se.

undefined
Äldst i gänget. Kevin Forss Nordlund är 21 och äldst på kontoret i Skellefteå. ”Skribenterna är födda 1996 och 1997. Det vi skriver är inget som vi egentligen läser själva”, berättar han. Foto: Jeanette Lövgren.
undefined
Skalbart. Kevin Forss Nordlund berättar att skalbarheten på uppskattat.se gör att det blir extremt effektivt. ”Vi kan återanvända det vi producerar till flera sajter.” Foto: Jeanette Lövgren.
undefined
I tillväxt. Just nu är det trångt på Noted Media där Kevin Forss Nordlund jobbar bland andra med Sanna Bäckström (närmast) och Sandra Hillergren. Snart flyttar bolaget in i ytterligare ett rum. Foto: Jeanette Lövgren.

Kevin Forss Nordlund.

Född och uppvuxen i Bureå. Har spelat fotboll i Skellefteå FF i fyra säsonger, men har i år gått till Morön.

Kevin har såväl utnämnts till Årets nyföretagare i Skellefteå som i Sverige.

Vid senaste Alvargalan utsågs Kevin till ”Årets unga entreprenör”.

Noted Media AB omsatte 11,9 miljoner kronor 2016.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!