Så bra går det för Coop Norrbotten

Coop Norrbotten kan återigen visa upp en lyckosam årsredovisning för sina kunder. Coop Norrbotten har 38 butiker i alla 14 kommuner och 135 470 medlemmar i Norrbotten.

Foto: Foto: Lars Westerlund

Ekonomi, näringsliv & finans2017-03-09 08:07

Nettoomsättning har det senaste året varit 2 558 miljoner kronor, rörelsens resultat 73,1 miljoner kronor och samtidigt har man gjort investeringar i anläggningar för 65 miljoner kronor.

– Det är samma resultat som ifjol, men omsättningen har ökat, säger Mats Olausson, personalchef på Coop Norrbotten.

Hur gynnar det medlemmarna när det går bra ekonomiskt?

– Vi är en ekonomisk förening så pengarna ska tillbaka till medlemmarna på ett eller annat sätt. När vi går med vinst kan vi uppdatera våra butiker, rusta dem så att det blir ännu finare och hålla rätt priser.

Hur har ni gjort för att uppnå årets resultat?

– Grunden är att vi har massor av trogna medlemmar som handlar hos oss.

Vilka butiker går bra, de större eller de mindre?

– Pajala har haft en litet dip när gruvan stängdes och där tappade vi självklart lite försäljning. Våra stormarknader går ganska bra – Kiruna, Piteå och Kalix går riktigt bra. Sedan är det varierande. Någon går lite minus jämfört med förra året och någon går lite plus.

Har ni lagt ner någon butik det senaste året?

– Jo, tyvärr var vi tvungna att stänga butiken i Abisko. Den gick inte alls bra.

Har ni målet att ha butiker även på småorter?

– Ja, ambitionen är ju det. Vi har flera småbutiker som det känns viktigt att hålla igång, till exempel i Sangis och Morjärv. Vi behöver också ta ett ansvar för glesbygden och hela Norrbotten, så det är en avvägning självklart, men sedan kommer alltid frågeställningen hur länge man kan driva en butik med underskott.

Är livsmedel en lönsam bransch?

– Jo, absolut. Även om det är tufft i branschen, det är inget snack om saken. Vi måste fortsätta utvecklas, jobba stenhårt och skära ner på kostnader, för vi har konkurrenter och de sitter inte still i båten och låter Coop ta marknadsandelar hur som helst. Det är konkurrens om kunderna.

Det handlar om att ha bra butiker, bra priser och ett bra kundbemötande, menar han.

– Och att fundera över hur vi fostrar nästa generation som handlar.

En utmaning för Coop Norrbotten är att hitta nya affärslägen, framför allt i de större kommunerna, för att möjliggöra nyetableringar.

I till exempel Malmfälten, med de stadsomvandlingar som pågår, ser man framför sig ett antal nya affärslägen och möjligheter.

Ulrika Vallgårda NK

undefined
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!