Så använder vi internet när vi shoppar varor i butik

STOCKHOLM 20110829 Näthandel. Foto: Claudio Bresciani / SCANPIX / Kod 10090

STOCKHOLM 20110829 Näthandel. Foto: Claudio Bresciani / SCANPIX / Kod 10090

Foto: Foto: Jenny Petersson

Ekonomi, näringsliv & finans2016-01-25 09:18

Sex av tio personer kollar upp en vara på nätet innan de köper den i en riktig butik. Det visar en ny undersökning.

Bakom studien står Verifone, en leverantör av betallösningar. Företaget har låtit intervjua drygt 1000 svenskar och frågat om det är vanligt att de kollar upp en vara på nätet innan de köper den fysisk i butik. Sex av tio säger att det är vanligt.

Webbinfluerad handel verkar till viss del vara åldersrelaterad, den sker oftast i gruppen 30-39 år. Här säger hela 84,5 procent att de kollar först på webben. I gruppen +60 rör det sig om 41,5 procent.

– I ett läge där de flesta handlare arbetar både via fysiska butiker och webben får vi konsumenter en ökad möjliget att jämföra utbudet hos olika handlare, säger Jonas Rörsgård, vd på Verifone Sverige.

Verifone har även frågat om det är vanligt att människor kollar upp en vara i en fysisk butik innan de köper den på nätet. Detta är inte lika vanligt som den webbinfluerade handeln men fyra av tio berättar ändå att de brukar göra så.

Här finns också geografiska skillnader. Bland göteborgare och skåningar säger 44 procent att det är vanligt att de kollar upp en vara i en fysisk butik innan de köper den på nätet. Detta till skillnad från smålänningar där endast 33 procent säger samma sak. Stockholmarna ligger nästan på samma nivå som göteborgarna och skåningarna.

– Möjligheten att kolla upp en vara i en butik innan en köper den på nätet är förstås större om du bor i en större stad, kanske är det därför stockholmare, skåningar och göteborgare utmärker sig i statistiken, säger Jonas Rörsgård.

undefined
STOCKHOLM 20110829 Näthandel. Foto: Claudio Bresciani / SCANPIX / Kod 10090
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!