Robin berättade om e-handelns utveckling

Hur viktig är e-handeln mot företag respektive konsument? De frågorna var uppe då den tidigare Skelleftebon Robin Carlsson på tisdagseftermiddagen föreläste under temat ”Hur kan ditt företag växa globalt genom e-handel?”

Gjort en resa. Robin Carlsson berättade om sin och Vaimos resa sedan 2010. Foto: Lars Andersson.

Gjort en resa. Robin Carlsson berättade om sin och Vaimos resa sedan 2010. Foto: Lars Andersson.

Foto: Foto: Lars Andersson.

Ekonomi, näringsliv & finans2018-02-14 15:48

Ludwig Olofsson, vd för Grit Media, berättade först om utvecklingen av e-handeln. Enligt en undersökning börjar 83 procent av alla köp mellan företag i dag med en sökning på internet. Nästan 60 procent av tiden till köpprocessen går åt till egen research.

– Då krävs det som säljande bolag att man är öppen med sitt innehåll. De som är öppna är de som vinner kunderna, sa Olofsson.

Stora först

Det är de större bolagen som går i bräschen för e-handeln. 77 procent av de i Sverige med en omsättning på över 200 miljoner kronor har digital handel. De siffrorna når inte ännu de mindre bolagen, men även där pågår en snabb omställning.

– Det här ger en enorm möjlighet att positionera sig i traditionella branscher, berättade Olofsson.

Bauhaus frågade

Robin Carlsson, tidigare Skellefteå, flyttade till Stockholm föra åtta år sedan. Där fick han jobb på Vaimo som då var två år gammalt och hade tio anställda. Företaget jobbade på att utveckla nästa generations e-handelslösningar. De valde att jobba med en plattform som hade öppen källkod, och som i dag är världsledande för e-handel.

2011 knackade ett större företag på hos Vaimo och undrade om de kunde hjälpa dem med ett e-handels system. Det var tyska bygghandelskedjan Bauhaus. I dag är dess e-handelslösning kundernas största varuhus. Carlsson berättade om hur Vaimo hade jobbat med den lösningen.

”Kom igång – nu!”

En annan av Vaimos kunder är den gigantiska klocksuccén Daniel Wellington

Carlsson betonade vikten av att komma igång – nu. Och gav några råd, bland annat:

– Försök få ut er lösning snabbt. Starta litet, men gör något nytt kontinuerligt. Analysera. Tillsätt en projektgrupp – alla behöver inte vara med. Gör det personligt.

I dag finns Vaimo i tolv länder och har 400 anställda. Robin Carlson är ansvarig för Vaimos verksamhet i Storbritannien.

undefined
Gjort en resa. Robin Carlsson berättade om sin och Vaimos resa sedan 2010. Foto: Lars Andersson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!