– Vi har tappat cirka 20 procent av besökarna jämfört med förra gången Stora Nolia gick i Umeå och knappt 14 procent mot Piteå ifjol. Däremot känner vi att mässan varit fantastiskt bra och välorganiserad, något utställarna vittnar om. Det har dessutom slagits säljrekord på bred front och ingenting talar för att handeln på mässan minskat på grund av antalet besökare, berättar Tommy Abrahamsson i ett pressmeddelande.
Han konstaterar att de flesta utställarna haft mycket folk i sina montrar.
– Den enda slutsats vi kan dra, så här samma dag som mässan avslutas, är att de som kommer hit är mer aktiva än genomsnittsbesökaren tidigare år, säger Tommy Abrahamsson.
Nu inleds ett omfattande analysarbete för att se vad som behöver göras för att återhämta besöksstatistiken.
– Om det är Ikea-effekten eller något helt annat, vet vi inte. Vi behöver nu arbeta på bred front och försöka reda ut varför inte fler besökt mässan och se vad vi ska göra för att lyfta mässan, avslutar Tommy Abrahamsson.
Besökssiffra Stora Nolia 2017, Umeå: 78 821
Besökssiffra Stora Nolia 2016, Piteå: 99 379
Besökssiffra Stora Nolia 2015, Umeå: 99 227