Han och kollegan Fredrik Leek kommer från Umeåbaserade företaget Revenues och är inbjudna för att på tisdagen föreläsa i ämnet ”Vad är det som gör att vissa företag lyckas växa snabbt?”.
Extremt besvärligt
De har funnit tio tillväxtutmaningar. Den första handlar om att ha viljan och modet att växa. Vanliga problem är att ägare och ledning saknar en gemensam vision. Ägare och ledning kan också sakna en enighet om hur företaget ser ut när det är fem till tio gånger större.
Den andra utmaningen är att hitta kundsvordomarna. Företagarna ska hitta ett behov hos kunden som är så extremt besvärligt att det hela tiden genererar svordomar och lösa det genom att ”kombinnovera” – kopiera bra saker och göra det till sin egen grej.
Gissel med burkar
Exempelvis berättar Fredrik Leek om ett företag som sålde torr målarfärg på burk till ett annat företag. De tomma burkarna blev ett gissel hos kunden, de staplades på hög och var tvungna att tas om hand på ett speciellt och kostsamt sätt. Så företaget skapade ett helhetskoncept där de även erbjöd sig att ta tillbaka de tomma burkarna och återvinna dem.
Den tredje utmaningen är att fokusera i både produkt och kundperspektiv. Ett vanligt problem är att företag siktar på för många kundgrupper och erbjuder en skog av olika produkt- eller tjänstevarianter.
– Bestäm dig för vem som är din idealkund. Det är dem som passar oss bäst och som vi passar bäst för. Det är dem vi vill växa med, säger Jan Johansson.
Hela listan på de tio tillväxtutmaningarna:
- Att vilja och att våga växa.
- Att hitta kundsvordomarna och kombinnovera.
- Att fokusera hårt i både produkt och kundperspektiv.
- Att bygga en självfinansierad tillväxtaffär.
- Att skapa en säljmaskin.
- Att bygga en skalbar leveransmaskin som klarar uppväxling.
- Att skaffa ett ledargäng som vill och kan växa.
- Att bygga en rekryteringsfabrik.
- Att behålla småföretagarkänslan.
- Att i tillväxt behålla företagets själ och medarbetarnas trygghet.
Här hittar du en länk till Styrelseakademien Norr.
Bestäm dig för vem som är din idealkund. Det är dem som passar oss bäst och som vi passar bäst för.
Upplevelser av Skellefteå i fokus på turistbranschträffenKurs för entreprenörer ordnas i FällforsTips för fler nyföretagare på frukostmöteTummen ner för svenska styrelser