Vismas Affärsbarometer bygger på en ny undersökning bland 1 038 små och medelstora företag i hela landet. Den positiva trenden fortsätter och framtidsoptimismen har nu hållit i sig genom fyra halvårsvisa undersökningar, eller två hela år.
– Det är glädjande att framtidstron bland små och medelstora bolag består. Då hela 99 procent av Sveriges företag är små och medelstora är det även ett tydligt kvitto på ett positivt och stabilt ekonomiskt klimat i landet, säger Henrik Salwén, vd för Visma Advantage i ett pressmeddelande.
46 procent av småföretagen tror att deras försäljning stiger de kommande sex månaderna. Den vanligaste orsaken är ett förbättrat produktutbud, följt av fler försäljningskanaler.
I Kronoberg är småföretagarna allra mest positiva till framtiden. Där tror hela sju av tio på växande försäljning. Kalmar län hamnar på bottenplaceringen, endast två av tio småföretagare i länet räknar med ökande försäljning. I våras låg Västerbotten i botten men har nu avancerat till plats 14 medan Norrbotten gått från plats 19 till att vara nummer 8 när det gäller framtidsoptimism.
Sammantaget tror bara var tionde företagare att försäljningen kommer dala. Vid sidan av säsongsbetonade orsaker anges ökad konkurrens och minskad intern kapacitet som främsta skäl.