BI Nordic AB startades 2016 av Micke Eriksson, Rickard Segerstedt, Lina Andersson, Anders Hedlund och Alf Sahlman. Alla har de en lång erfarenhet från telekombranschen.
– Vi har tidigare arbetat inom Ericsson-sfären i olika bolagskonstellationer och på många olika positioner. Det har handlat om allt från forskning och produktutveckling till försäljning av såväl produkter som tjänster, berättar Micke Eriksson.
Längst tid var de anställda hos Ericsson Erisoft i Skellefteå. Under åren där jobbade och bodde kvintetten också en hel del utomlands, i USA, Norge, Malaysia, Tyskland, Australien och i Portugal.
BI Nordics affärsidé är att använda sin erfarenhet från att analysera och presentera data från globala mobiloperatörer och även från andra typer av industrier.
– Vi arbetar en hel del med att utveckla synergier mellan olika datakällor och integrera dem med varandra. Vi ser till så att all data får samma struktur och vi rensar också bort onödig data, berättar Lina Andersson, som tillhör en mycket liten skara kvinnliga telekomtekniker i Sverige.
Sedan 15 år tillbaka har flera av delägarna, och då främst Alf Sahlman, även arbetat med Big data, vilket handlar om digitalt lagrad information av den storleken att det är svårt att bearbeta den med traditionella databasmetoder. I många fall skapas datamängderna i realtid och måste då också analyseras i realtid. Tillkomsten av dessa stora datamängder beror bland annat på den snabba utvecklingen av Internet of Things. Traditionell teknik för databaser har här inte hängt med i svängarna.
– Vad vi på BI Nordic kan göra är att ta analysen ett steg längre än vad som gjorts tidigare. Vår vision är att kunna träna systemen genom att använda historiska data för att förutse framtiden. Tidigare har detta bara varit en idé men vår ambition är att det även ska fungera i praktiken, säger Alf Sahlman.
Som exempel tar han service av en maskin.
– Om man analyserar historiska data från en maskin full med sensorer så kan man med hjälp av machine learning algoritmer bygga en modell som visar när maskinen är påväg att gå sönder, innan det inträffar. Då kan man istället planera in en service för att förhindra att maskinen blir stående.
BI Nordic har också ett samarbete med det kanadensiska företaget Tutela som samlar data från miljontals mobila enheter varje dag.
En stor operatör som är kund till BI Nordic är Vodafone.
– Vi har även ett avtal med Boliden och finns med som en resurs i deras automationsprogram av gruvdriften. Tieto har också valt att samarbeta med oss, berättar Rickard Segerstedt.
BI Nordic har startats utan att man tagit in externa finansiärer.
– Vi vill ha kontroll över vår egen utveckling och inte växa för fort så att vi kan vara flexibla, säger Anders Hedlund.
Verksamheten har rullat på bra och BI Nordic har även köpt in tjänster från telekomexperter i andra länder, bland annat i Polen.
– Vi har ett mycket bra nätverk och har koll på var vi kan få tag på duktiga människor inom olika områden. Men nu börjar det bli dags att anställa folk här i Skellefteå så att vi kan ta på oss riktigt stora uppdrag. Innan årsskiftet blir det nog aktuellt, avslutar Micke Eriksson.