Nytt projekt ska stötta företag i digitalisering

Utvecklingsprogrammet Indigo ska bidra till en kompetensökning om digitaliseringens möjligheter för små- och mellanstora företag, bland annat i Västerbotten.

Trycker på digitalisering. Anna Dahlberg (t v) och Sara Lindahl hoppas att det blir ett stort intresse för digitaliseringsprojektet Indigo som drar igång i februari. Foto: Lars Andersson.

Trycker på digitalisering. Anna Dahlberg (t v) och Sara Lindahl hoppas att det blir ett stort intresse för digitaliseringsprojektet Indigo som drar igång i februari. Foto: Lars Andersson.

Foto: Foto: Lars Andersson.

Ekonomi, näringsliv & finans2017-11-02 09:44

I Västerbotten arrangeras projektet av Adopticum och i Norrbotten av IUC Norr. Norran Affärsliv träffar Sara Lindahl, vice vd vid Adopticum i Skellefteå och Anna Dahlberg, IUC Norr, som är projektledare för Indigo både i Västerbotten och Norrbotten

– Digitaliseringen har stor betydelse för Sverige och det handlar inte bara om teknik i företagen utan alla sektorer, som till exempel äldreomsorgen. Skellefteå ligger redan i dag långt fram i utvecklingen, säger Lindahl.

Tillväxtdrivande

Digitaliseringen är en av de mest tillväxtdrivande faktorerna i dag, konkurrensen ökar, kundbeteendet förändras och nya affärsmodeller innebär såväl krav som möjligheter för det enskilda företaget. Indigo, som står för Industriell digitalisering i praktiken, är en nationell satsning som finansieras av Tillväxtverket, som har digitalisering som ett av sina prioriterade områden.

– Många ser inte vad som är viktigt för dem. Med digitaliseringen kan man till exempel hitta nya affärsmodeller, kunder och marknader som man inte sett förut, säger Lindahl.

Görs analys

Företagen kommer att få anmäla intresse att de vill vara med i Indigo. Sedan görs en inledande analys så att det säkerställs att processen som Indigo innebär bidrar något till företaget.

– Det gäller att företaget har rätt grad av digitalisering för att kunna gå in i projektet. Företaget måste ha en målbild och också förstå att det finns ett behov för dem, berättar Dahlberg.

Sedan följer programmet med att ta fram en målbild, en strategi, lära av andra, jobba med ett case, och så vidare.

20 veckor

Själva programmet varar sedan i 20 veckor. Mellan varje steg i programmet sker träffar mellan de deltagande företagen, samt coachning.

– Det här ska ses som en långsiktig satsning. Företagen kan styra efter sina egna behov och alla företag ska hitta sin egen väg att gå, säger Lindahl.

– Tanken är att företagen ska komma fram till dess nästa steg: det här måste vi göra, fortsätter Dahlberg.

Projektet kommer att dra igång under februari 2018

undefined
Trycker på digitalisering. Anna Dahlberg (t v) och Sara Lindahl hoppas att det blir ett stort intresse för digitaliseringsprojektet Indigo som drar igång i februari. Foto: Lars Andersson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!