Han jobbar idag som chef för Sparbanken Nord i Piteå. En dag i juni blev han uppringd. Det var den tidigare arbetsgivaren, Swedbank, som hörde av sig.
Enhetschef
Banken ville att Jan Nygren blev en av bolagets fem enhetschefer inom telefon, internet och sociala medier. Han skulle bli stationerad i Piteå.
– Jag fick en vecka på mig att fundera. Det är så mycket nytt som händer, med mobilerna, hur banken ska fungera i framtiden. Det låter jättespännande, det vill jag vara med på!
Han tycker att det roligaste ska bli att träffa nya människor, göra nya saker och lösa utmaningar.
Familjesituationen
En bonus är att jobbet också bättrar på familjesituationen.
– Jag kommer att få 50–60 färre resdagar per år. I mitt nuvarande jobb reser jag runt hela Norrbotten, upp till Gällivare och Kiruna till exempel.
Han ska bo kvar i Skellefteå.
– Det tar bara 45 minuter att pendla till Furunäset.
Jan Nygren berättar ivrigt om sitt nya uppdrag. Om att den mobila användningen ökar enormt. Folk vill kunna göra allt från sina mobiler.
– När kunden kommer på vad den vill göra – då ska den kunna göra det där och då. Det är som när man till exempel funderar på vem som gjorde en uppfinning. Då googlar man direkt och tar reda på det. Man väntar inte till nästa dag när biblioteket öppnar. Numera är det lika enkelt att kolla sina fonder via mobilen som att kolla Facebook.
Men hur går det rent ekonomiskt att utveckla all denna teknik – som ni inte kan ta betalt för?
– Ja, rent krasst kostar utvecklingen mer än vad vi får i intäkter. Men vi har inte råd att inte ta kostnaderna för utvecklingen. Risken är annars att vi förlorar kunderna. Det är en svår balansgång.