Nytt hopp tänds för Londonflyg från Luleå

Planerna på att få till stånd ett direktflyg mellan Luleå och London lever än. Ett nytt flygbolag har visat intresse för att trafikera linjen skriver Norrbottens Affärer.

Foto: Foto: Norran Affärsliv

Ekonomi, näringsliv & finans2017-12-01 08:57

 I så fall handlar det om ett direktflyg mellan London och Luleå under kommande vintersäsong, troligtvis under perioden december 2018-april 2019.

– Tidigast då. En bearbetning av direktflyg är en väldigt långsiktig satsning, det kan ta ett år, två år eller rent av ännu längre, säger Camilla Bondareva, destinationsutvecklare på Swedish Lapland visitors board till Norrbottens Affärer.

Förra vintern fanns intresse från ett annat flygbolag för att etablera en direktlinje på sträckan London-Luleå. Det blev inget av detta, då det föll på att flygbolaget betraktade Luleå som en charterdestination. Nu har ett nytt flygbolag visat intresse för att trafikera Luleå-London under vårvintersäsongen.

Swedavia jobbar tillsammans med besöksnäringens organisation Swedish Lapland visitors board för att få till stånd ett direktflyg från London till Luleå airport.

– Inget är klart än. Vi jobbar på intensivt, vi är inte i mål ännu. Vi kan inte gå ut med mer information ännu, säger Ann-Christin Viklund, flygstationschef på Luleå airport.

Flygbolagen planerar i regel sina nya flyglinjer med minst ett års framförhållning tillägger Ann-Christin Viklund. Flygbolagen lägger pussel med den lediga kapacitet som de har. En svårighet är att hitta bra slottider på de hårt trafikerade storflygplatserna i Europa, som London till exempel.

Det är flygbolaget som avgör om det blir frågan om ett charterflyg eller en reguljär direktlinje.

– Vi tittar på alla olika möjligheter. Det är intressant med båda lösningarna för regionen, säger Ann-Christin Viklund.

Swedish Lapland visitors board söker pengar från berörda kommuner och näringslivet för att kunna marknadsföra regionen i Londonområdet, om direktflyget blir av. Budgeten för marknadsföringsprojektet ligger på drygt 1,5 miljoner kronor och från Luleå kommun ansöker Swedish Lapland om 200 000 kronor.

– Det är för att visa att vi är beredda att stötta och göra extra insatser, skulle den här linjen bli av, säger Camilla Bondareva.

Konkurrenterna i grannländerna har flygfonder som gör att de snabbt kan svara upp mot flygbolagens förfrågningar om marknadsföringsinsatser.

– Det är något vi inte hunnit etablera, därför tar det längre tid för oss att svara upp mot en förfrågan, säger Camilla Bondareva.

Swedavia bidrar med subventionerade landningsavgifter och andra avgifter för flygbolaget under tre år.

– Vi har vårt rabattprogram som vi alltid går in med om det kommer nya flygbolag, säger Ann-Christin Viklund.

Anna Isaksson Norrbottens Affärer

undefined
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!