På fredag gör Linda Nilsson från Arvidsjaur sin första dag som VD för Norrbottens handelskammare. Det är dock långt ifrån första kontakten med organisationen – hon har suttit i styrelsen som vice ordförande sedan 2014. Det är heller inte första gången som hon börjar packa för flytt till Luleå.
– Jag utbildade mig till civilekonom på LTU faktiskt, berättar Nilsson för Norrbottens Affärer.
Efter universitetet blev det Stockholm för en tjänst på Microsoft, närmare bestämt med marknadskommunikation.
Men rötterna i Arvidsjaur kallade. I mitten av 00-talet flyttade familjen tillbaka till platsen där allt började, och Linda Nilsson började arbeta vid familjeföretaget Lundbergs trä.
– Jag har ju alltid hängt där, ända sedan jag var liten, följt med pappa och sedan sommarjobbat och så, säger Nilsson.
– Det var nog där jag började brinna för näringslivsfrågor. Jag har så många synpunkter och förslag på verksamheter, hur saker skulle kunna göras bättre, snabbare och effektivare.
Som VD för Norrbottens handelskammare är det precis det hon ska göra.
– Handelskammaren är ju en oberoende organisation som stöttar sina medlemmar i Norrbotten, som ska kunna hjälpa med erfarenheter, bedriva lobbyverksamhet i frågor som är viktiga för näringslivet här och bidra till att utveckla företagandet. Det är faktiskt den näst äldsta handelskammaren i landet och grundades 1904 – bara Stockholms är äldre, den grundades 1902. Och vi är helt fristående, vi har inte någon centralorganisation som sitter och styr. Det tycker jag är viktigt. I Norrbotten finns det helt andra förutsättningar än i Stockholm till exempel. Vi tycker vad vi vill, så får de tycka vad de vill, säger Nilsson.
Just nu räknar hon timmarna till infrastrukturrapporten ska landa. Det sker under torsdagen.
– Ja, den är viktig, säger hon och skrattar.
– Den är ju ett tjänstemannaförslag, men statsministern har ju uttryckt sig positivt till bland annat Norrbotniabanan – och den måste ju byggas NU. Jag vill inte se någon snuttifiering – kritiken har ju varit att det ska duttas lite här och där – utan jag vill att hela sträckan Umeå-Luleå ska byggas på en gång. Det blir mycket lättare för alla inblandade att planera och kostnadsestimera då.
Infrastruktur är överhuvudtaget en viktig pusselbit i den Norrbottniska exporten. Linda Nilsson kallar kilometerskatten "vansinnig" och påpekar att flygskatterna kommer att slå orättvist. Och hoppas på att det ska komma beslut på att man får köra med tyngre laster på lastbilar på fler vägsträckor i hela landet för att få kostnadseffektiva och hållbara transportlösningar för Norrbotten.
– Att förhindra att produktion flyttas från Norrbotten är en av de viktigaste frågorna vi driver på handelskammaren. Varje enskild företagare har ju kanske inte kraft eller tid att göra det.
En annan fråga som ligger varmt om hjärtat är framtida arbetsmarknad.
– Vi behöver titta på vår befolkningsutveckling och hur vi ska lösa kompetensförsörjning till länet för att säkra framtiden.
Ida Folkesson Norrbottens Affärer