Nya nomineringar till Alvargalan - från lekfulla män till gör det själv-entusiaster

Foto: Foto: Lars Westerlund

Ekonomi, näringsliv & finans2016-01-05 15:00

Nu är det full fart på nomineringarna till Alvargalans utmärkelser. En av de mer okända företagen är Norlink som föreslagits som Årets Nykomling och det klart mest barntillåtna företaget är Lekfarmen som nominerats som Årets start up.

Norlink är ett konsultföretag inom produktutveckling och design som drivs av tre unga engagerade ingenjörer. Paret Jannike Lindberg och Jimmie Segerstedt finns på kontoret i Skellefteå och Jakob Nilsson har hand om verksamheten i Oslo. Jannike är industridesigner och de andra är maskiningenjörer. Företaget startade 2011 och den största kunden har hela tiden varit den norska industrikoncernen Aker Solutions.

– Men vi har också en hel del andra uppdrag både lokalt och internationellt. Bland annat använder vi oss av 3D-printing, berättar Jannike.

Förutom de kommersiella uppdragen är delägarna i Norlink också djupt engagerade i den ideella makerrörelsen som brukar liknas vid en kusin till 70-talets punkrörelse. Denna gör-det-själv-rörelse är på frammarsch. Över hela världen växer verkstäder upp där unga och gamla möts för att uppfinna och tillverka.

– Detta gör vi för att det är viktigt för samhällets utveckling. I Oslo har vi genomfört flera projekt och vi har också saker på gång i Skellefteå, bland annat i form av workshops, säger Jannike.

För ett par år sedan hade delägarna planer på att växa.

– Men vi hade svårt att få tag på lämpliga ingenjörer i Skellefteå så i dagsläget känner vi oss nöjda med situationen där vi är fria att göra som vi vill.

Lekfarmen

I augusti startades företaget Lekfarmen i Burträsk av fyra familjefäder som tillsammans har tio barn. I oktober invigdes deras första leksaksbutik i Burträsk och under 2016 kommer de också att starta en butik i Skellefteå.

– Butiken ska vara en plats dit man vill göra en utflykt med barnen, berättar delägaren Joakim Gustafsson.

Dessutom har Lekfarmen startat en webbutik där varorna levereras från lagret i Burträsk.

– Vi har i dagsläget cirka 1 000 produkter i sortimentet och det kommer att fördubblas under året, säger delägaren Patrik Johansson.

Starten kom lagom till julhandeln och storsäljarna hittills är "Babblarna" och miniskateboards.

– Vi har en bra referensgrupp i form av våra barn som är mellan fem månader och 17 år som ger oss mycket bra råd, konstaterar Joakim Gustafsson.

Det här är tredje företaget som Joakim drar igång. Tillsammans med sin bror Daniel Gustafsson har han tidigare drivit ett event- och arrangemangsföretag. De startade även upp Leos lekland i Skellefteå 2008 och sålde det 2011. Den här gången är även brodern Nicklas Gustafsson och Joakims kompis Patrik Johansson med i båten.

– Vårt koncept bygger på en figur som vi kallar "Farmarn". Inredningen i butiken och layouten bygger helt på det, berättar Nicklas Gustafsson som själv har en farm i Brännfors.

undefined
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!