Anrika Skellefte Reklam AB har fått nya ägare. Det är Per Boström och Erik Segerstedt som tagit över företaget vilket på två månader gått från två till fem anställda.
Skellefte Reklam hette ursprungligen Frimans reklam och övertogs 1954 av Karl Bergsten och Sören Lundgren och bytte då namn till Skellefte Reklam. De sysslade huvudsakligen med screentryck av skyltar, handtextning och butiksdekoratiner. Till exempel tillverkade de under tre årtionden dekorationer till barnens dags festtåg.
Under 1980-talet blev produktionen mer inriktad på texter och dekor på tunga fordon. 1995 flyttade företaget till den nuvarande lokalen på Tjärns industriområde, strategiskt placerad, med närhet till både personbils- och lastbilslackering. Samma år gick Karl Bergsten i pension och sonen Mikael övertog verksamheten.
I september köpte Per Boström Skellefte Reklam. Han var tidigare aktiv som delägare i företaget Becur i Bureå som han i mars sålde till No Plan B. I början av november kom så Erik Segerstedt in som delägare. Han har de senaste 17 åren arbetat hos screentryckeriet Hjalmar E.
Mikael Bergsten arbetar kvar i firman.
– Hans erfarenhet är ovärderlig och Mikael är en kompetent montör och fungerar samtidigt som vår mentor, säger Per Boström
Skelleftereklam har satsat hårt på att stärka servicen och leveranssäkerheten vilket enligt Per Boström tidigare varit en svag punkt både i verksamheten men även totalt i den här branschen.
– Vi vill etablera oss som en effektiv och pålitlig leverantör även för serieproduktioner.
– Om en åkare lämnar in sitt fordon hos oss gäller det att hålla lovad leveranstid på dekoren så att stilleståndet på lastbilen inte blir för långt, fortsätter Per Boström.
De senaste två månaderna har Skelleftereklam gått från två till fem anställda.
– Vi håller nu också på att se över vår maskinpark och våra processer för att bli ännu mer effektiva, avslutar Erik Segerstedt.