Tidningen Market och undersökningsföretaget GFK redovisar i dag den årliga Köpcentrumundersökningen.
I en av de fem klasserna, centrumhandel, toppar Skellefteå centrum före Kalmar centrum och Lund centrum. Sedan undersökningen i fjol har Skellefteå centrum höjt åtta av nio betyg i undersökningen.
– Det är starkt, det ser vi inte varje år, säger David Jansson, marknadsanalytiker på Market till Norran.
”Fantastiskt roligt”
Kundbetyget är högt för bland annat butiksutbudet, att man kan handla till ett bra pris, enkelheten att handla, trevlig atmosfär och bra kundbemötande i butikerna.
– Det här känns fantastiskt roligt. Vi är jätteglada å alla handlares vägnar. Jag tycker att vi har en positiv utveckling i stadskärnan rent generellt, säger Maria Broman, vd för Visit Skellefteå.
En sak sticker ut rejält, bra parkeringsmöjligheter som ofta är synonymt med externhandel.
– Det är ovanligt att stadskärnor får bra betyg för det, säger Broman.
Sällanköpshandel
Fastighetsägarnas och WSP:s rapport ”Cityklimatet” från 2015 visade att stadskärnan i Skellefteå hade 41 procent av omsättningen av sällanköpsvaror i kommunen mot 36 procent i Luleå, 30 procent i Umeå och 19 procent i Sundsvall. Sedan den undersökningen har IKEA och Avion öppnat i Umeå...
– Sällanköpshandeln minskar visserligen i centrum, men vi är ändå relativt starka där i Skellefteå, säger Broman.
”Överraskning”
Thomas Lindgren, Intersport, sitter såväl i Visit Skellefteås styrelse som Skellefteå handels styrelse:
– Det var en överraskning, med det är ett glädjande och bra betyg åt handlarna i centrumkärnan. Vi har ett bra och tillgängligt centrum i dag. Handelsklimatet är trevligt där det går att välja mellan såväl små privata butiker som de stora kedjorna.
En gemensam succé för centrumhandeln i Skellefteå är det presentkort som går att använda i en mängd butiker, restauranger och hotell i centrala stan som på knappt tre år sålts för nästan 20 miljoner kronor.
Ny satsning
Topplaceringen innebär inte på något sätt att Skellefteå centrums handel är i mål. Närmast kommer bland annat en värdskapssatsning att göras i form av en utbildning.
– I tider då e-handel konkurrerar måste man ge något extra genom butikshandel och där är värdskap, bemötande och service en viktig del, säger Maria Broman.
Även andra Handelsområden i Skellefteå fick bra placeringar i undersökningen: Citykompaniet hamnar på plats fyra i kategorin Citygallerior och Solbacken på plats fem bland externhandelsområden.