I onsdags arrangerade Franchisetorget, i samarbete med Skellefteå kommun, en informationsträff på Stadshotellet där franchisegivare och nya potentiella franchisetagare träffades.
– Det här är första gången vi är i Skellefteå, men vi kommer tillbaka nästa år igen. I snitt brukar den här typen av träff resultera i ett franchiseavtal, säger Anders Svensson från Franchisetorget.
Ett av de företag som vill etablera sig i Skellefteå är Burger King. De fanns nu inte med på informationsmötet, som lockat ett 30-tal skelleftebor, men det gjorde däremot Anytime Fitness som har 3 169 gym över hela världen. – Vårt första svenska gym kommer att öppnas om två veckor, berättar Anytime Fitness marknadschef Urban Holm.
Card Group, från Gävle, som har franchisekontor i 45 länder deltog också. – Vi söker nu någon som kan representera oss i Norr- och Västerbotten, berättar Card Groups marknadschef Håkan Landberg.
Övriga företag som är intresserade av att etablera sig i Skellefteå via ett franchiseavtal är: Itrim, Pizzabakeren, Salads and Smoothies, Mail Boxes Etc, Husse, FemtioFemPlus, Smarter Marketing, Hemmafönster, JMS Vattenrening och Skyltstället.
På mötet berättade också Hasse Liedgren, Persson Maskin, som under våren tecknat ett avtal med biluthyrningsfirman Rent-A Wreck, om sina erfarenheter av att starta ett franchiseföretag.