Nu lanseras Skellefteå AIK-spelet

I veckan släpps Joakim Brännströms brädspel om Skellefteå AIK. ”Jag har faktiskt aldrig själv vunnit en omgång av spelet”, säger han med ett skratt.

Glad skapare. ”Att jag gjort spelet och nu kan se det i butik är en fjäder i hatten för mig. Det känns nästan osannolikt att det gått från idé till produkt”, berättar Skellefteå AIK-spelets skapare Jocke Brännström. Foto: Lars Andersson.

Glad skapare. ”Att jag gjort spelet och nu kan se det i butik är en fjäder i hatten för mig. Det känns nästan osannolikt att det gått från idé till produkt”, berättar Skellefteå AIK-spelets skapare Jocke Brännström. Foto: Lars Andersson.

Foto: Foto: Lars Andersson.

Ekonomi, näringsliv & finans2017-11-28 07:32

Norran har tidigare berättat hur Joakim 2004 skapade ett AIK-spel till sina syskon. Det blev en framgång på hemmaplan, men hamnade i familjekällaren fram till hösten 2016 då det lyftes fram ur gömmorna.

Grönt ljus

Joakim presenterade då iden för Skellefteå AIK som sade ja till att han kunde använda klubbens logotype och grafiska profil, mot en andel av försäljningen. Resten är utveckling och hårt arbete.

– AIK har varit med på noterna sedan dag ett. Jag förstår att det här är ovanligt snabbt att få ut ett nytt brädspel på marknaden.

I 20 butiker

Ändå ligger han lite efter den ursprungliga tidplanen. Men nu i veckan ser Jocke resultatet av sitt arbete på butikshyllorna.

– Jag är peppad och hoppas att det ska gå bra.

Det lanseras nu i ungefär 20 butiker, de flesta i Skellefteå kommun, men också i Norsjö, Sorsele, Piteå och Blattnicksele.

Förfinats

Sedan första versionen har det löpande varit en finputsning av detaljerna.

– Idémässigt har spelet förfinats. Jag har förstått att folk är rädda att det här är ett kunskapsspel, vilket det inte är. Det finns en frågedel på spelplanen, men frågorna har två nivåer, varav en är lätt. Och det är en liten del av spelet som helhet, berättar Joakim.

Bra stöd

Under arbetet med att utveckla spelet vann dessutom Joakim i januari tävlingen ”Vinn ett aktiebolag”.

– Det gav mig såväl kontakter som stöd. Jag har fått hjälp på områden som annars hade kostat stora summor i konsulttimmar. Jag hade inte rott i land det här annars.

– Jag hade till exempel aldrig fixat att rita spelplanen. Jag gjorde ett försök att sätta mig vid datorn, men nej, ler Joakim.

Leda till samtal

Många som sett spelet tycker att dess spelplan påminner om den som Monopol har. Joakim berättar att det har upplevts som intensivare än Monopol av dem som testspelat.

– Vi har testkört spelet och då har tanken varit att de som provat skulle vara igång en halv till en timme. Det har alltid slutat med att de spelat ut spelet då någon först nått 99 poäng.

– Jag vill att spelet ska leda till ett samtal och en utbildning i AIK-nostalgi.

Fler föreningar?

Spelet är dessutom byggt så att det enkelt kan förändras med tiden.

– Spelet känns relativt tidlöst. Det är möjligt att jag kan ta fram en så kallad expansion pack om några år.

Och det är mycket troligt att det inte slutar med Skellefteå AIK. Fler föreningar är intresserade.

– Jag är i kontakt med ett antal lag som är positiva till spelet som idé.

undefined
Kända profiler. I spelet finns mängder av välkända Skellefteå AIK-spelare med. Foto: Lars Andersson.
undefined
Glad skapare. ”Att jag gjort spelet och nu kan se det i butik är en fjäder i hatten för mig. Det känns nästan osannolikt att det gått från idé till produkt”, berättar Skellefteå AIK-spelets skapare Jocke Brännström. Foto: Lars Andersson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!