Nu fattas bara regeringspengarna

Lars-Åke Tjernström fångade tanken. Ett år senare väntar han på att Näringsdepartementet ska ta upp frågan om finansiering av det makalöst unika miljardprojektet.

Gammalt möter nytt. Dressinen får göra nytta igen.

Gammalt möter nytt. Dressinen får göra nytta igen.

Foto: Gammalt möter nytt. Dressinen får göra nytta igen.

Ekonomi, näringsliv & finans2014-06-09 07:00

Just nu undersöker man trummor och broar längs den 7,5 mil långa järnvägssträckan Jörn-Arvidsjaur. Till detta arbete använder man dressin - ett fordon som banvakterna förr i tiden använde. 1921 togs den ur bruk, men får nu tjänstgöra igen. Nytt möter gammalt.

Att titta på hur naturen försökt återta marken där järnvägen är, ger en smula vemodigt perspektiv på utvecklingen. Och detta är ju nu inte vilken järnväg som helst. Det är Sara Lidmans omskrivna Jernbana.

Sara Lidman sägs mot slutet av sitt liv ha fått höra påståendet: ”Av jernbanan blev det intet”, varpå hon ska ha replikerat: ”Tids nog”.

– Nu är den tiden, säger Lars-Åke Tjernström, VD för Rail Test Nordic AB som äger projektet.

Sträckan Jörn-Arvidsjaur ska bli tågteststräcka, den första i Europa som omfattar vinterklimat.

Idén kom - som idéer ofta gör - av en association: Lars-Åke satt i bilen. Radiorösten berättade om problem med tågförseningar samtidigt mötte han långtradare med tyska testbilar. Ja, men, varför inte? Liksom.

– Så jag startade ett förarbete. Det gällde ju att ta reda på behoven. Frågor som: ”Vilka är intresserade?”, ”Vad kostar det?” och ”Är det genomförbart?” måste bli besvarade. En rejäl vetenskaplig förstudie gjordes och ett år senare finns svaren:

Testbana för tåg är genomförbart. Det finns ett stort behov av det. Stora företag skriver under på detta

Men så var det finansieringen ...

– 800 miljoner - 1,1 miljarder kronor behövs. Och det är bara byggandet som räknas in där, själva järnvägen och elektrifieringen. Här vi vill att Svenska staten och EU ska gå in. Verkstäder, klimathallar och annat som hör till testverksamhetens behov, tar berättar han.

Klart att köra?

– Vi väntar på Näringsdepartementet nu. Förarbetet pågår "ända in i kaklet", säger Lars-Åke Tjernström.

Och när och om denna testbana blir verklighet, som planerat till 2017, blir det ett jättelyft för inlandet, och i synnerhet Arvidsjaurs kommun, men också andra kringliggande orter:

Vilka utvecklingsmöjligheter finns det när anläggningen är på plats?

– Många. Regeringen satsar på höghastighetståg nu. Ett av många exempel.

Läs mer om projektet på www.railtestnordic.com

800 miljoner - 1,1 miljarder kronor behövs. Och det är bara byggandet som räknas in där, själva järnvägen och elektrifieringen. Här vi vill att Svenska staten och EU ska gå in

undefined
Mannen bakom idén Lars-Åke Tjernström, Skellefteå.
undefined
Sorglig syn. Sara Lidmans "Jernbana" vittnar om glömska.
undefined
Gammalt möter nytt. Dressinen får göra nytta igen.
undefined
Dressinen från 1921. Användbar i projektet.

- Tågförseningar kostar cirka 3 miljarder/år i Sverige

- Byggnationen av testbana ger 900 årsjobb och vid drift 150 årsarbeten i regionen.

- Testbanan går mellan Jörn och Arvidsjaur, en sträcka på 7,5 mil.

- Blir enda tågtestbanan i vinterklimat i Europa.

- Planeras vara igång 2017

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!