Norwegians vd: Kommer flygskatten är Skelleftelinjen knappast hållbar

Norwegians vd Bjørn Kjos tror inte att företagets nya Skelleftelinje har en framtid om flygskatten införs. ”Självfallet blir jag oroad, säger Robert Lindberg, ”, vd på Skellefteå Airport.

Foto: Foto: Lars Andersson

Ekonomi, näringsliv & finans2017-02-23 19:24

Det är i en intervju med Dagens Nyheter under ett Stockholmsbesök som Norwegians vd Bjørn Kjos diskuterar den föreslagna flygskatten.

Han resonerar både runt konsekvenser för bolagets planer för Arlanda och Ryanairs framtid på Skavsta innan han kommer in på mer direkta konsekvenser flygskatten kan få för Norwegian i Sverige.

Skellefteå pekas ut

Då är det två linjer som Kjos omedelbart pekar ut, Skellefteå till Stockholm, som startar i den 26 mars, och Kiruna till London.

– De linjerna är knappast hållbara med en flygskatt, säger Kjos.

Han pekar i intervjun på hur liknande förslag om flygskatt dragits tillbaka i Danmark och Irland då myndigheterna sett att trafikmönster förändras.

Kjos säger dock att han inte är negativ till flygskatter.

– Jo, men enskilda länder kan inte införa sådana skatter, då flyttar trafiken. Kan det ske på EU-nivå är det en annan sak, då blir det inte samma förflyttningar, säger han till DN.

Investeringar

Robert Lindberg, flygplatschef i Skellefteå, säger att han blir oroad av Kjos kommentarer.

– Vi har kämpat för att få till konkurrens på den här linjen och stora investeringar görs. Kommer flygskatten kommer den att få konsekvenser för svenskt inrikesflyg. Vi Skelleftebor får bevisa att vi förtjänar att ha två flygbolag, säger Robert Lindberg.

Kommunalrådet Lorents Burman (S) säger till Norran om Kjos uttalande:

– Skellefteå kommun har yttrat sig i remissrundan. Vi vill inte ha en flygskatt. Vi har långa avstånd och vi måste ha en god tillgänglighet till norra regionen – inte minst för kompetensförsörjningen till näringslivet.

Togs i tisdags

Remissvaret togs så sent som i tisdags av kommunstyrelsen.

Där sägs bland annat: ”Skellefteå kommun menar att den föreslagna skatten är ineffektiv ur klimatsynpunkt samtidigt som den hotar jobb, tillgänglighet och regional konkurrenskraft.”

Samtidigt så skickar kommunen med några förslag till åtgärder ”för en utveckling mot ett hållbart flyg.”

undefined
undefined
Tveksam. Skulle flygskatten införas är Norwegians vd Bjørn Kjos tveksam om den nya Stockholmslinjen från Skellefteå har en framtid. Foto: Bendiksby, Terje.
undefined

Flygskatteförslaget

Slutdestinationen avgör skatten. Skatteförslaget är på 80 kronor för en inom Europa, 280 kronor helt eller delvis i en annan världsdel än Europa med ett avstånd om högst 600 mil från Arlanda och 430 kronor i en annan världsdel än Europa med ett avstånd längre än 600 mil från Arlanda.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!