Det är i en intervju med Dagens Nyheter under ett Stockholmsbesök som Norwegians vd Bjørn Kjos diskuterar den föreslagna flygskatten.
Han resonerar både runt konsekvenser för bolagets planer för Arlanda och Ryanairs framtid på Skavsta innan han kommer in på mer direkta konsekvenser flygskatten kan få för Norwegian i Sverige.
Skellefteå pekas ut
Då är det två linjer som Kjos omedelbart pekar ut, Skellefteå till Stockholm, som startar i den 26 mars, och Kiruna till London.
– De linjerna är knappast hållbara med en flygskatt, säger Kjos.
Han pekar i intervjun på hur liknande förslag om flygskatt dragits tillbaka i Danmark och Irland då myndigheterna sett att trafikmönster förändras.
Kjos säger dock att han inte är negativ till flygskatter.
– Jo, men enskilda länder kan inte införa sådana skatter, då flyttar trafiken. Kan det ske på EU-nivå är det en annan sak, då blir det inte samma förflyttningar, säger han till DN.
Investeringar
Robert Lindberg, flygplatschef i Skellefteå, säger att han blir oroad av Kjos kommentarer.
– Vi har kämpat för att få till konkurrens på den här linjen och stora investeringar görs. Kommer flygskatten kommer den att få konsekvenser för svenskt inrikesflyg. Vi Skelleftebor får bevisa att vi förtjänar att ha två flygbolag, säger Robert Lindberg.
Kommunalrådet Lorents Burman (S) säger till Norran om Kjos uttalande:
– Skellefteå kommun har yttrat sig i remissrundan. Vi vill inte ha en flygskatt. Vi har långa avstånd och vi måste ha en god tillgänglighet till norra regionen – inte minst för kompetensförsörjningen till näringslivet.
Togs i tisdags
Remissvaret togs så sent som i tisdags av kommunstyrelsen.
Där sägs bland annat: ”Skellefteå kommun menar att den föreslagna skatten är ineffektiv ur klimatsynpunkt samtidigt som den hotar jobb, tillgänglighet och regional konkurrenskraft.”
Samtidigt så skickar kommunen med några förslag till åtgärder ”för en utveckling mot ett hållbart flyg.”