Det skriver Vestmanlands läns tidning.
Däremot ville Peter Carlsson naturligtvis inte avslöja om det var Västerås eller Skellefteå som låg bäst till för att få den enorma och ytterst moderna batterifabriken. Han ville heller inte ge ett mer exakt datum för när beslutet kommer.
– Beslutet kommer i höst, var hans korta svar på frågan.
Det är alltså osäkert var de fyra 800 meter långa industribyggnaderna kommer att hamna. Byggstart är satt till 2018 och produktionen startar 2020.
Men var? Säkert är att Västerås har en del fördelar, inte minst många utbildade ingenjörer.
– Vi kommer att behöva många olika kompetenser, sa Peter Carlsson och antydde att de många jobben både skulle kunna gå till lokala förmågor och till specialister från hela världen, som får flytta in till Västerås eller Skellefteå.
När Northvolt höll sitt möte för allmänheten i Skellefteå kom 850 personer och Västerås matchade det med en fullsatt stor konferenssal på Steam hotel.
Intresset var stort, men troligen var hoppet att fabriken skulle hamna i Västerås större, och Västeråsarna fick givetvis också chansen att ställa egna frågor. ”Har ni några kunder än?” var en fråga som möttes av ett hemlighetsfullt svar.
– Det finns redan ett stort intresse. Vi för en stor mängd diskussioner, sa Carlsson, som inte ville avslöja affärshemligheter, men som tillade.
– Det är spännande grejer på gång.
Spännande tyckte också åhörarna att det var.
– Det här var mycket intressant. Det är inte alltid som Västerås kan få ett helt nytt Asea, sa en av åhörarna muntert och förhoppningsfullt till VLTefteråt.
Mats Adolfsson/ VLT