Som ett led i slutarbetet om vilken stad, Skellefteå eller Västerås, som ska få Northvolts etablering av en batterifabrik åker företaget bland annat och träffar kommunpolitikerna.
I torsdags mötte Northvolt kommunfullmäktige i Västerås och på måndagsförmiddagen var det dags för motsvarande i Skellefteå. På plats från Northvolt var bland andra vd Peter Carlsson och kommunikationschefen Jesper Wigardt.
”Galet stora siffror”
Mötet var identiskt upplagt med det i Västerås. Gästerna hälsades välkomna och Peter Carlsson fick berätta om bolaget. Han konstaterade att batterier som energilagrare kommer att bli allt viktigare då strävan finns att snart bli av med fossilberoendet. Vind, sol och vatten genererar alla förnybar energi.
– Bilindustrin är på väg in i en ny era med nya bränsleslag.
Carlsson konstaterade att under det 1,5 år som Northvolt verkat så har allt fler biltillverkare pratat om en omställning från dagens förbränningsmotorer. Transportstyrelsen har till exempel ett förslag på att bara tillåta elbilar i Gamla Stan, Stockholm, 2020.
.lemonwhale-embed-container { position: relative; padding-bottom: 56.25%; height: 0; overflow: hidden; max-width:100%; }.lemonwhale-embed-container iframe { position: absolute; top: 0; left:0; width: 100%; height: 100%; }
– Det är nästan galet stora siffror då man tittar på hur omställningen påverkar efterfrågan av batterier, sa Carlsson.
Bilindustrin
Den fabrik som Northvolt vill bygga landar på 32 GWh. Planen är att bygga fyra steg om 8 GWh under en sjuårsperiod. I Europa var behovet av elbatterier 5 GWh 2015. 2025 beräknas efterfrågan ligga över 200 GWh. Northvolt står inte för någon produktinnovation utan stora delar av produktionsutrustningen köps från Japan.
– Det motsvarar sex fabriker som vi avser att bygga fullt ut bara för Europa, sa Carlsson och pekade på att behovet i hela världen då torde ligga på 900 GWh.
– Och det drivs primärt av bilindustrins omställning.
Och det tar inte slut där övrig transportindustri kommer också: lastbilar, bussar, fartyg. Med elfordon minskar till exempel behovet av ventilation i gruvor.
Gruppledarna frågade
Gruppledarna i kommunfullmäktige ställde frågor till Peter Carlsson. Evelina Fahlesson (S) undrade varför Skellefteå är ett av de två alternativ som är kvar.
Carlsson pekade på att Skellefteå har många styrkor som industritraditionen, entreprenörsandan, att Nordens gruvcentrum finns i regionen tillsammans med Luleå, att Rönnskärsverken har stor återvinningskompetens, att den energi som framställs i området är ren och att engagemanget i bygden för frågan är stort.
Rönnskärs restprodukt
Av en annan fråga framkom att Northvolt behöver stora mängder svavelsyra, vilket är en restprodukt hos Boliden Rönnskär.
Andra halvåret 2018 vill Northvolt sätta spaden i marken för fabriken för att ha volymproduktion igång 2020.
Närmast blir det nu ett möte i Skellefteå för allmänheten på torsdag kväll.
Det är nästan galet stora siffror då man tittar på hur omställningen påverkar efterfrågan av batterier.