På förmiddagen fick teamet från Northvolt via en helikoptertur besöka platsen där Skellefteå kommun föreslår att de placerar sin fabrik. Det handlar då om två olika tomter på Hedensbyns industriområde mellan Hedensbyn och Bergsbyn . Sedan gjorde helikoptern en sväng över Skellefteå hamn och Rönnskärsverken för att slutligen svepa över campusområdet. Därefter blev det en presskonferens hos Skellefteå Kraft där media fick chans att ställa frågor till Peter Carlsson och till representanter från Skellefteå kommun och från Skellefteå Kraft.
– Det har varit ett fantastiskt intressant besök här i Skellefteå. Vi har mött en väldigt peppad och engagerad kommun. Jag åker härifrån jätteimponerad, berättar Peter Carlsson.
Han konstaterar också att placeringen i Hedensbyn är "jätteintressant".
– Den ligger nära stan och nära hamnen. Dessutom finns bra möjligheter till en fungerande logistik med väg, järnväg och båt samt ett tydligt sätt att knyta an energiförsörjningen.
Om fabriken blir verklighet kommer 2 500- 3 000 personer att arbeta där varav många ingenjörer.
– Här gäller det att vi får en bra dialog med den kommun som väljs ut. Det kommer att behövas enormt mycket kompetens bland annat i form av tusentals ingenjörer och dessutom krävs det ett fungerande ekosystem med underleverantörer.
.lemonwhale-embed-container { position: relative; padding-bottom: 56.25%; height: 0; overflow: hidden; max-width:100%; }.lemonwhale-embed-container iframe { position: absolute; top: 0; left:0; width: 100%; height: 100%; }
Peter Carlsson ska nu besöka ytterligare sju kommuner i Sverige och två kommuner i Finland för att i slutet av sommaren ge besked om var Nortvolt vill bygga fabriken. En fråga som många undrar över är hur företaget ska kunna ragga ihop 40 miljarder kronor till bygget.
– Vi har satsat 120 miljoner kronor på att bygga upp ett projektkontor och genomföra prepareringen inför en byggstart. Till sommaren ska vi se till att finansiera en större pilotlina som kostar cirka 500 miljoner och i höst ska vi ordna med finansiering av första blocket i fabriken vilken kostar 10-13 miljarder.
Han hävdar att det finns ett stort intresse från industriella och institutionella investerare för satsningen.
– Vi får även en enorm support från Bryssel och driver en process både med den nordiska och med den europeiska investmentbanken. Gröna obligationer som är kopplade till hållbarhet kommer nog också att bli viktiga för att lösa finansieringen.
Peter Carlsson ser inte finansieringen som den största utmaningen.
– Vi har en mycket tight tidplan och det gäller att den kommunen som vi vill samarbeta med klarar den stora pressen. Det handlar trots allt om ett av de största industriprojekten i modern tid. För oss är det viktigt att bli först i Europa med att etablera en sådan här fabrik.
Han berättar att de tänkta kunderna till batterifabriken kommer från tre industriella sektorer.
– Dels har vi den europeiska bilindustrin där vi har en dialog med alla biltillverkare på kontinenten, dels gäller det för producenter av solenergi och vinkraft att balansera sin verksamhet med batterilagring. Dessa marknader kan bli nästan lika stora som bilindustrin.
I Europa tillverkas idag årligen 19,6 miljoner bilar.
– Om tio procent av dem är elbilar 2025 skulle det behövas tre fabriker av den här storleken.
Skellefteå kommunalråd Lorens Burman är mycket nöjd med besöket.
– Vi är oerhört glada över att Northvolt ser Skellefteå som en av de möjliga siterna. Vi har haft konstruktiva samtal och många parametrar talar till vår fördel inte minst att vi själva äger hela infrastrukturen kring energiförsörjningen både lokalt och regionalt, berättar Lorens.
Skellefteå Krafts vd Hans Kreisel är också optimistisk när det gäller Skellefteås chansen att få fabriken.
– Jag vet inte vilken plats som skulle kunna vara ett bättre alternativ än Skellefteå, säger han.
Hans Kreisel berättar att Skellefteå Kraft inte kommer att ha några problem att kunna leverera en effekt av 300 megawatt per timme som behövs för att driva fabriken.
– I norra Sverige kan vi dessutom erbjuda ett betydligt bättre pris på el än i södra Sverige. Genom att placera fabriken häruppe sparar Northvolt 70-80 miljoner kronor varje år, säger Hans Kreisel.
Han lyfter också fram andra fördelar med Skellefteå.
– En stabil geologi är en viktig parameter liksom att det finns en stabil politisk situation där företaget kan räkna med att handslaget från ett kommunalråd gäller.
Kompetensförsörjningen är enligt honom den största flaskhalsen.
– Här gäller det att få till stånd ett bra samarbete med Umeå universitet och med Luleå tekniska universitet.
När det gäller framtida utbildningar som ska matcha behoven i fabriken är Lorens Burman bestämd.
– Hamnar batterifabriken i Skellefteå bör nya utbildningar också förläggas på Campus Skellefteå, avslutar han.
Här kan du se hela Norrans livesändning från presskonferensen:
.lemonwhale-embed-container { position: relative; padding-bottom: 56.25%; height: 0; overflow: hidden; max-width:100%; }.lemonwhale-embed-container iframe { position: absolute; top: 0; left:0; width: 100%; height: 100%; }
Jag vet inte vilken plats som skulle kunna vara ett bättre alternativ än Skellefteå.