Northvolt drog fullt hus – folk fick vĂ€nda i dörren

Det blev fullsatt nĂ€r allmĂ€nheten fick diskutera batterifabriken. ” Jag trodde kanske att det skulle komma tvĂ„- till trehundra mĂ€nniskor, inte att vi skulle fylla hela lokalen pĂ„ 850 mĂ€nniskor och stoppa folk pĂ„ grund av sĂ€kerhet”, sĂ€ger Northvolts vd Peter Carlsson.

Foto: Thea Holmqvist.

Foto: Thea Holmqvist.

Foto: Foto: Thea Holmqvist.

Ekonomi, nÀringsliv & finans2017-09-14 22:37

Det mÀrks att frÄgan om Northvolt engagerar Skellefteborna. Redan strax efter klockan fem strömmade de första till och dÄ klockan vÀl slog sex pÄ torsdagskvÀllen sÄ var Scandic Solen sÄ full den fick bli. Nya stolar hade burits ut löpande.

Bolagets vd Peter Carlsson gick pÄ och berÀttade om sin bakgrund.

DÄ Northvolt grundades för ett Är var mÄlet att sÀtta spaden i backen efter 18 mÄnader, men det kommer att bli nÄgot senare. Nu ÄterstÄr bara SkellefteÄ och VÀsterÄs och under andra halvan av oktober rÀknar Northvolt med att ge besked vilken ort som de vÀljer.

Northvolt, som betonar att det Ă€r ett visionsstyrt bolag, jobbar för en omstĂ€llning frĂ„n ett beroende av fossila brĂ€nslen – naturgas, kol och olja – till grön förnybar energi frĂ„n sol, vind och vatten.

Inte bara bilar

Carlsson konstaterade att den analys som gjordes runt bilindustrin och batteribehovet vid bolagets start inte riktigt stÀmmer nu.

– OmstĂ€llningen vi sĂ„g har accelererats. Och det handlar inte bara om bilar. Det handlar ocksĂ„ om bussar. Och kan fordonen i gruvindustrin elektrifieras sĂ„ innebĂ€r det att satsningen pĂ„ ventilation för diesel inte behövs, vilket drar ned produktionskostnaderna.

Han pekade pÄ att stora förÀndringar Àr pÄ vÀg i produktportföljerna hos företag som Sandvik, Atlas Copco och Volvo.

3000 i minuten

Delar av den statistik Peter Carlsson redovisade var samma som presenterats för kommunfullmÀktige i bÄde VÀsterÄs och SkellefteÄ. Bara i Europa bedöms behovet av lithiumjonbatterier för bilar öka 40 gÄnger mellan 2015 och 2025.

Den batteriprodukt som Northvolt har för avsikt att jobba med finns i dag i Japan, men förtaget kommer att jobba vidare med processinnovationen runt det befintliga batteriet.

I drift Àr mÄlet att fabriken framstÀlla 3000 battericeller i minuten dÄ den Àr fullt utbyggd. Redan 2020 Àr mÄlet att Northvolt ska kunna levererar ganska stora volymer frÄn fabriken.

PĂ„ Martinsons

MÄlet Àr att batterierna ska Ätervinnas.

– En Ă„tervinning av batterier Ă€r ytterligare en nyckel till framgĂ„ngen. Vi vill skapa en cirkulĂ€r ekonomi med kretslopp, sa Peter Carlsson som avslöjade att han under torsdagen gjort ett studiebesök hos Martinsons i Bygdsiljum.

Det var hans första besök dÀr, men enligt vad Norran erfar sÄ har personal frÄn Northvolt i vart fall besökt Martinsons ocksÄ vid tvÄ tidigare tillfÀllen.

Finansieringen

Peter Carlsson redogjorde ocksÄ för finansieringen av fabriken. Den kommer att ske i tvÄ steg. I det första steget handlar det nu om att söka partners hos potentiella kunder i bil-, industri, och energiföretag. Det finns de som gör en due dilligence av Northvolt nu, och det uttrycket handlar i praktiken om en besiktning av Northvolt innan man gÄr in med pengar i det.

I nÀsta steg Àr institutionella och industriella investerare, gröna obligationer, och pengar frÄn en institution som europeiska investeringsbanken aktuella.

– Vi kommer att berĂ€tta hur det gĂ„r i hela den hĂ€r finansieringsprocessen. De hĂ€r processerna tar en del tid. men det Ă€r klart att vi kommer att ge uppdateringar under första kvartalet nĂ€sta Ă„r, berĂ€ttar Peter Carlsson.

”ÖvervĂ€ldigad”

Malin Fuglesang frÄn Northvolt, som bland annat lett arbetet med samrÄdsunderlagen i SkellefteÄ och VÀsterÄs, visade schematiskt hur batterierna byggs. Hon redogjorde ocksÄ för företagets tidplan och processen med att ta fram en miljökonsekvensbeskrivning.

Efter samrÄdsdelen frÄn scenen sÄ var det möjligt att fÄ prata detaljfrÄgor runt Northvolt och en möjlig etablering pÄ fem olika stationer.

Peter Carlsson var uppenbart glad dÄ han var klar pÄ scenen:

– Jag Ă€r övervĂ€ldigad av intresset. Det var fantastiskt bra frĂ„gor och otroligt initierad publik.

XXDu fick inte nÄgon kritisk frÄga alls?

– Jag Ă€r kanske lite förvĂ„nad. Hela stĂ€mningen var otroligt positiv. Det kĂ€nns som om alla vill att det hĂ€r ska ske, sa Carlsson som stundtals drog ned stora applĂ„dĂ„skor.

SamrÄdet i VÀsterÄs hÄlls den 25 september. Skellefteborna har pÄ sig tid att svara till den 6 oktober och vÀsterÄsarna till den 16 oktober.

Sedan rÀknar Northvolts ledning med att kunna ge besked om vilken ort den vÀljer.

Northvolt Àr kvar i SkellefteÄ Àven under fredagen, dÄ för att hÄlla samrÄd med ett antal myndigheter.

Foto: Thea Holmqvist.
Foto: Thea Holmqvist.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!