Northvolt drog fullt hus – folk fick vända i dörren

Det blev fullsatt när allmänheten fick diskutera batterifabriken. ” Jag trodde kanske att det skulle komma två- till trehundra människor, inte att vi skulle fylla hela lokalen på 850 människor och stoppa folk på grund av säkerhet”, säger Northvolts vd Peter Carlsson.

Foto: Thea Holmqvist.

Foto: Thea Holmqvist.

Foto: Foto: Thea Holmqvist.

Ekonomi, näringsliv & finans2017-09-14 22:37

Det märks att frågan om Northvolt engagerar Skellefteborna. Redan strax efter klockan fem strömmade de första till och då klockan väl slog sex på torsdagskvällen så var Scandic Solen så full den fick bli. Nya stolar hade burits ut löpande.

Bolagets vd Peter Carlsson gick på och berättade om sin bakgrund.

Då Northvolt grundades för ett år var målet att sätta spaden i backen efter 18 månader, men det kommer att bli något senare. Nu återstår bara Skellefteå och Västerås och under andra halvan av oktober räknar Northvolt med att ge besked vilken ort som de väljer.

Northvolt, som betonar att det är ett visionsstyrt bolag, jobbar för en omställning från ett beroende av fossila bränslen – naturgas, kol och olja – till grön förnybar energi från sol, vind och vatten.

Inte bara bilar

Carlsson konstaterade att den analys som gjordes runt bilindustrin och batteribehovet vid bolagets start inte riktigt stämmer nu.

– Omställningen vi såg har accelererats. Och det handlar inte bara om bilar. Det handlar också om bussar. Och kan fordonen i gruvindustrin elektrifieras så innebär det att satsningen på ventilation för diesel inte behövs, vilket drar ned produktionskostnaderna.

Han pekade på att stora förändringar är på väg i produktportföljerna hos företag som Sandvik, Atlas Copco och Volvo.

3000 i minuten

Delar av den statistik Peter Carlsson redovisade var samma som presenterats för kommunfullmäktige i både Västerås och Skellefteå. Bara i Europa bedöms behovet av lithiumjonbatterier för bilar öka 40 gånger mellan 2015 och 2025.

Den batteriprodukt som Northvolt har för avsikt att jobba med finns i dag i Japan, men förtaget kommer att jobba vidare med processinnovationen runt det befintliga batteriet.

I drift är målet att fabriken framställa 3000 battericeller i minuten då den är fullt utbyggd. Redan 2020 är målet att Northvolt ska kunna levererar ganska stora volymer från fabriken.

På Martinsons

Målet är att batterierna ska återvinnas.

– En återvinning av batterier är ytterligare en nyckel till framgången. Vi vill skapa en cirkulär ekonomi med kretslopp, sa Peter Carlsson som avslöjade att han under torsdagen gjort ett studiebesök hos Martinsons i Bygdsiljum.

Det var hans första besök där, men enligt vad Norran erfar så har personal från Northvolt i vart fall besökt Martinsons också vid två tidigare tillfällen.

Finansieringen

Peter Carlsson redogjorde också för finansieringen av fabriken. Den kommer att ske i två steg. I det första steget handlar det nu om att söka partners hos potentiella kunder i bil-, industri, och energiföretag. Det finns de som gör en due dilligence av Northvolt nu, och det uttrycket handlar i praktiken om en besiktning av Northvolt innan man går in med pengar i det.

I nästa steg är institutionella och industriella investerare, gröna obligationer, och pengar från en institution som europeiska investeringsbanken aktuella.

– Vi kommer att berätta hur det går i hela den här finansieringsprocessen. De här processerna tar en del tid. men det är klart att vi kommer att ge uppdateringar under första kvartalet nästa år, berättar Peter Carlsson.

”Överväldigad”

Malin Fuglesang från Northvolt, som bland annat lett arbetet med samrådsunderlagen i Skellefteå och Västerås, visade schematiskt hur batterierna byggs. Hon redogjorde också för företagets tidplan och processen med att ta fram en miljökonsekvensbeskrivning.

Efter samrådsdelen från scenen så var det möjligt att få prata detaljfrågor runt Northvolt och en möjlig etablering på fem olika stationer.

Peter Carlsson var uppenbart glad då han var klar på scenen:

– Jag är överväldigad av intresset. Det var fantastiskt bra frågor och otroligt initierad publik.

XXDu fick inte någon kritisk fråga alls?

– Jag är kanske lite förvånad. Hela stämningen var otroligt positiv. Det känns som om alla vill att det här ska ske, sa Carlsson som stundtals drog ned stora applådåskor.

Samrådet i Västerås hålls den 25 september. Skellefteborna har på sig tid att svara till den 6 oktober och västeråsarna till den 16 oktober.

Sedan räknar Northvolts ledning med att kunna ge besked om vilken ort den väljer.

Northvolt är kvar i Skellefteå även under fredagen, då för att hålla samråd med ett antal myndigheter.

undefined
Foto: Thea Holmqvist.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!