Norrbotniabanan har beviljats 200 miljoner kronor från bland annat EU. ”Nu ska spaden i jorden, så fort det bara går”, säger Gusten Granström, vd på Norrbotniabanan AB, till Affärsliv24.
I februari skickade Norrbotniabanan in sin ansökan om medel till EU och i slutet av juni kom beskedet att samtliga instanser hade gett sitt godkännande. Beslutet innebär att Norrbotniabanan nu tilldelas 200 miljoner kronor, varav hälften kommer från EU och hälften från regionen, 20 miljoner från Norrbotten och 80 miljoner från Västerbotten.
– Vi har ansökt flera gånger tidigare, men då har vi inte haft regeringen bakom oss. Men det hade vi nu. Redan i våras började vi förstå att vi låg bra till, men det var först för bara några veckor sedan som allt blev helt spikat och klart, säger Gusten Granström till Affärsliv24.
Trafikverket har börjat arbetet med att ta fram järnvägsplaner för sträckan Umeå–Skellefteå samt bygghandlingar för Umeå–Dåva, banans första tio kilometer.
– Det känns väldigt spännande att arbetet har dragit igång igen! Den nya kustjärnvägen är hett efterlängtad för att öka kapaciteten, konkurrenskraften och kompetensförsörjningen. I dag saknas omledningsmöjligheter till ett annat elektrifierat spår vid trafikstörningar, men med Norrbotniabanan och den gamla Stambanan genom övre Norrland får vi nu en dubbelspårsfunktion, säger Arnold Vonkavaara, regional direktör för Trafikverket.
Målsättningen är att spaden ska sitta i backen under 2018.
– Det väldigt viktigt för oss att komma igång med bygget under den här mandatperioden, det är inte lika lätt att stoppa ett bygge som är i full gång, säger Gusten Granström, och tillägger:
– Framför oss ligger nu ett omfattande arbete med en tajt tidsplan, men vi är taggade.
Umeås kommunalråd Hans Lindberg (S) sitter i styrelsen för Norrbotniabanan, och han är glad över att banan äntligen kan komma till stånd.
– Banan underlättar för folk att bo på en ort och jobba på en annan. Nu ska vi jobba snabbt för en byggstart av Norrbotniabanan, säger han.
Samtidigt som planeringsarbetet har dragit igång driver Norrbotniabanan AB frågan om en förhandlingsperson för hela projektet.
Elin Olsson/Affärsliv24