Norran har redovisat miljonförlust – hur står det till egentligen?

Foto: Foto: Christoffer Åhlund

Ekonomi, näringsliv & finans2016-08-18 19:00

För första gången sedan 2009 gick Norran-koncernen under 2015 med förlust, men vd:n Anders Westermark menar att tidningens position i dagens tuffa mediemarknad är stark. ”Vi har en extremt stabil ekonomi och en stark lokal position”, säger han.

Norran gick förra året med cirka nio miljoner kronor i förlust, men en stor del beror på planerade omställningskostnader och åtgärdspaket.

– Mycket handlar om engångskostnader i personalfrågor, men vi såg även en värdenedskrivning då börsen vek sig i slutet av året. Vi såg också en svag utveckling på annonsmarknaden.

Han erkänner att branschläget är tufft med stora och ständiga förändringar men menar att Norran står rustade för utmaningar. 

– Jag är övertygad om att vi under 2016 ska kunna ha ett positivt resultat i medierörelsen och i koncernen kanske lika stort plus som det var minus förra året.

Satsat offensivt

Inga nya åtgärdspaket är inplanerade.

– Vi har en personalstruktur som är stabil med tanke på våra intäkter. Norran ska inte ha färre reportrar än vad vi har i dag. Vi fortsätter med vår vardagsrationalisering och att följa utvecklingen i branschen.

Norran satsade offensivt under förra året, med en lansering av Norran Affärsliv och investeringar i webb och rörlig bild. Läsarna kan förvänta sig nya satsningar.

– Vi måste vara nära våra kunder och skapa nya produkter då våra kunders beteende förändras.

Postdistribution

En annan prioritering för den nära framtiden är distributionen av papperstidningen, som visserligen tappar i upplaga men betydligt mindre än rikssnittet.

– Jag är betydligt mer oroad över att tidningen inte ligger i brevlådan i rätt tid än ett förlustår på grund av kostnader i personalomställning. Jag jobbar stenhårt för att vi ska kunna permanentera försöket med morgondistribution via posten, vilket verkar ha varit väldigt lyckat, säger Anders Westermark.

undefined
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!