För första gången sedan 2009 gick Norran-koncernen under 2015 med förlust, men vd:n Anders Westermark menar att tidningens position i dagens tuffa mediemarknad är stark. ”Vi har en extremt stabil ekonomi och en stark lokal position”, säger han.
Norran gick förra året med cirka nio miljoner kronor i förlust, men en stor del beror på planerade omställningskostnader och åtgärdspaket.
– Mycket handlar om engångskostnader i personalfrågor, men vi såg även en värdenedskrivning då börsen vek sig i slutet av året. Vi såg också en svag utveckling på annonsmarknaden.
Han erkänner att branschläget är tufft med stora och ständiga förändringar men menar att Norran står rustade för utmaningar.
– Jag är övertygad om att vi under 2016 ska kunna ha ett positivt resultat i medierörelsen och i koncernen kanske lika stort plus som det var minus förra året.
Satsat offensivt
Inga nya åtgärdspaket är inplanerade.
– Vi har en personalstruktur som är stabil med tanke på våra intäkter. Norran ska inte ha färre reportrar än vad vi har i dag. Vi fortsätter med vår vardagsrationalisering och att följa utvecklingen i branschen.
Norran satsade offensivt under förra året, med en lansering av Norran Affärsliv och investeringar i webb och rörlig bild. Läsarna kan förvänta sig nya satsningar.
– Vi måste vara nära våra kunder och skapa nya produkter då våra kunders beteende förändras.
Postdistribution
En annan prioritering för den nära framtiden är distributionen av papperstidningen, som visserligen tappar i upplaga men betydligt mindre än rikssnittet.
– Jag är betydligt mer oroad över att tidningen inte ligger i brevlådan i rätt tid än ett förlustår på grund av kostnader i personalomställning. Jag jobbar stenhårt för att vi ska kunna permanentera försöket med morgondistribution via posten, vilket verkar ha varit väldigt lyckat, säger Anders Westermark.