Det som de flesta ser som drönare är små obemannade flygfarkoster likt helikopter uppbyggda med rotorer. SmartPlanes, liksom de andra två konkurrenterna som NASA lyfter fram, har valt en annan lösning där farkosten ser ut som ett litet traditionellt flygplan som bärs av vingar.
Det är också en del av styrkan när det gäller att flyga långt och länge.
Utom synhåll
Det är Smartplanes amerikanska distributör Carbon Autonomous som skött kontakterna som lett till att NASA tagit med bolagets flygplan till sina tester i Reno, Nevada. Det handlar om NASA UAS Traffic Management där UAS står för ”Unmanned Aircraft System” och UTM för ”Traffic Management”.
NASA, som är USA:s statliga myndighet för luft och rymdfart, håller på att granska möjligheterna att använda obemannade små farkoster BVLOS (Beyond Visual Line Of Sight), det vill säga så långt bort att man inte längre kan ha dem inom synhåll.
Utmaningar
I NASAs fall tittar myndigheten på farkoster som flyger bortom synhåll och med flygtider uppemot två timmar eller längre.
– Det innebär utmaningar. Man ser till exempel inte om det råder annat väder där planet befinner sig. På ett vanligt plan kan en pilot svara. Här gäller det att kunna ställa rätt fråga så att planet ger en korrekt signal tillbaka, berättar Öhlund.
Marknadsföring
Det var sållningar i flera omgångar innan SmartPlanes fick klartecken från NASA. I de tidiga testerna var det mellan 30 och 40 företag med i uttagningen. Vid sidan av SmartPlanes deltar också Precision Hawk och flyggiganten Lockheed Martin.
– Det här är bra marknadsföring för oss: vi syns. Planen är att NASA i slutet av 2018 ska implementera riktiga UTM system, berättar Öhlund.