Leif Östling har nästan en ikonstatus inom fordonsindustrin.
Det blev nästan 20 år som vd för Scania, sannolikt någon form av rekord för en storbolagschef. Få börs-vd:ar sitter längre än sju–åtta år. För Luleåfödde Leif Östling blev det mer än det dubbla.
Under onsdagen var näringslivsprofilen inbjuden till Rotarylunch på Bodensia i Boden. Han hade tillbringat helgen och nationaldagen i sitt hus vid Luleå skärgård.
– Mina bekanta på Hertsölandet hade full koll att jag skulle hit, säger Östling till Norrbottens Affärer.
Som inte tror på Norrbotniabanan.
– Finns det ett underlag? Den andra banan som byggdes upp till Umeå är väldigt dåligt belagd och har inte alls blivit en framgång. Jag har alltid varit frågande inför Norrbotniabanan.
– Det är starka politiska krafter bakom att vilja ha den, men vi har kommit till ett läge i Sverige att vi måste börja hushålla med pengar också.
Du ser inte att verksamheten är så stor i Malmfälten och övriga länet att Norrbotniabanan behövs?
– Det viktigaste med Malmfälten är att få banan upp mot Narvik och ned mot Luleå i skick. Underhållet är väldigt eftersatt och hastigheten har fått tas ned till 20–30 kilometer i timmen. Det är väl bara en tidsfråga innan det blir en tågurspårning på grund av dålig räls. Det borde ha en högre prioritet än Norrbotniabanan.
Hur står sig näringslivet i Sverige i dag?
– Jag tycker att vi står oss bra, men det finns mycket att önska från den politiska sidan. Framför allt den regering som sitter nu. Det kör upp skatterna på både det ena och det andra.
Tänker på att Nordea vill flytta huvudkontoret till Danmark?
– Exempelvis. Det är det vi behöver ha. Dessutom är det ett väldigt dåligt svar att det inte spelar någon roll var Nordeas huvudkontor är. Det är många arbetstillfällen och symboliserar också någonting.
Vad tror du om en nystart av Northland i Pajala?
– Det byggde på malmpriset som då låg på 120–130 US-dollar per ton och det är nere i 50–60 nu. Jag har svårt att tro att malmpriserna kan få upp så pass mycket att det kan motivera en drift.
Vad hände i Volkswagen 2015 när du fick lämna?
– Jag hade kontrakt till slutet av augusti 2015 när jag också fyllde 70 år. Det var planerat sedan tidigare att jag bara skulle vara med i tre år. De ville att jag skulle ta ett femårskontrakt, men det sade jag ifrån redan från början.
Vilken kontakt har du med Luleå i dag?
– Jag är född i Luleå och har fortfarande ett litet hus i skärgården. Jag är i Luleå både på sommaren och vintern. Mars–april är det fint att köra skoter.
Du fyller 72 i höst, när trappar du ned?
– Det får komma när det kommer. Det brukar sköta sig självt.
Jimmy Landström/ Norrbottens Affärer