När världens största lilla stad blev ännu större

Norran reste till USA för att på plats se hur Reno har hanterat denna gigantiska industrietablering.

Foto: Marcus Melinder

Ekonomi, näringsliv & finans2019-04-30 09:00
undefined
Reno är en stad i Washoe County i västra Nevada, USA, knappt 250 000 invånare.
undefined
Reno är den fjärde största staden i delstaten Nevada. Bara Las Vegas, Henderson och North Las Vegas är större.
undefined
Staden delas på mitten av Truckee River, som har sitt ursprung i Lake Tahoe och som rinner ut i Pyramid Lake, nordost om Reno.
undefined
Cirka två timmars bilresa från Reno anordnas varje år konstfestivalen Burning man. Den här valen är ett av de konstverk som blivit kvar efter festivalen.
undefined
undefined
undefined
undefined
I Reno har man länge förlitat sig på turism och stadens kasinon har fortfarande en framträdande roll i stadsbilden.

- Trafiken har blivit fruktansvärd.

Taxichauffören kryssar mellan bilarna för att ligga i rätt fil. Hon är 71 år och tycker inte att hon har råd att gå i pension.

- Etableringen av batterifabriken har gjort att bostadspriserna skjutit i höjden och jag måste ha råd med min sjukförsäkring, säger hon medan hon vant navigerar i stadstrafiken.

Jag befinner mig i Reno. En stad i Washoe County i västra Nevada, USA. Här bor det knappt 250 000 personer, vilket gör Reno till den fjärde största staden i delstaten Nevada. Bara Las Vegas, Henderson och North Las Vegas är större.

Här har man länge förlitat sig på turism och stadens kasinon har fortfarande en framträdande roll i stadsbilden, även om Reno befinner sig i skuggan av storebror Las Vegas, dryga 70 mil sydost om staden.

Det var i mars 1931 som Nevada legaliserade spelandet. Samtidigt drev man också igenom en väldigt liberal skilsmässolagstiftning, vilket gjorde Reno känt som spel- och skilsmässostaden. Andra stater följde senare efter och lättade på kraven kring skilsmässor, men spelandet har levt kvar som en stor del av stadens turistindustri.

Och det är i kontrast till det arvet som Reno nu istället vill marknadsföra sig som Silicon Valleys nya tech-hub. En plats för innovativ teknik och utveckling, snarare än kasinon och strippklubbar.

För allt förändrades 2014 när Tesla började att bygga världens största batterifabrik ute i öknen, strax öster om Reno. Här tillverkas elmotorer och batterier till Teslas Model 3 samt de egna lagringsprodukterna, Powerwall och Powerpack.

undefined
En modell av Gigafactory 1. Den svarta ramen visar fabrikens nuvarande storlek. Fullt utbyggd ska fabriken fylla hela ytan.
undefined
Ett flygfoto över Gigafactory 1, taget i januari 2017.

I dag har anläggningen cirka 7000 personer anställda, men hela 12000 om man även räknar in olika kringfunktioner. Och då ska tilläggas att fabriken ännu bara är färdig till en tredjedel. Om fyra till fem år beräknas antalet anställda vara 20000 personer. Då kommer Gigafactory att vara världens största byggnad.

Men vad betyder det för en stad och en region när en sådan här stor etablering plötsligt blir verklighet?

Det enkla svaret är att det förändrar allt.

The Economic Development Authority of Western Nevada (EDAWN) är ett offentligt/privat partnerskap som arbetar för att utveckla den egna regionen och underlätta företagsetableringar.

Där träffar jag Mike Kazmierski, ordförande och VD, för organisationen.

- Ni måste få människor att tro på detta, säger Mike Kazmierski när han tar emot på sitt kontor. Han syftar naturligtvis på etableringen av Northvolt och den betydelse det kan få för Skellefteå och Västerbotten.

undefined
Mike Kazmierski är ordförande och VD för The Economic Development Authority of Western Nevada (EDAWN).

- Det går inte att göra något om folk inte förstår och tror på det som ska komma, säger han.

Han talar av egen erfarenhet. Reno var relativt sena ur startblocken när Tesla berättade om sina planer. Dessutom var det svårt att få både lokala makthavare och allmänhet att verkligen tro på att detta skulle bli verklighet.

Enligt Mike Kazmierski finns det tre saker som en stad som Skellefteå redan nu måste ta itu med och förbereda sig för.

- Det första är bostäder. När man etablerar en sådan här anläggning krävs tusentals byggnadsarbetare. De flesta av dessa finns inte i er stad nu och de kommer att behöva någonstans att bo. De kommer att fylla era hotell, de kommer att fylla allt.

- Er befolkning kommer att öka och för oss tog det ett tag att bygga hus. Den processen tar år och om ni inte börjar nu kommer det vara försent, säger Mike Kazmierski.

Det är tydligt att han är väldigt fokuserad på att sprida en positiv bild av hela projektet. Och även om jag själv är en representant för media så drar han sig inte för att kritisera den mediala bild av Teslas etablering som han tycker har målats upp.

- Media skriver bara om problemen och då börjar befolkningen att fråga sig varför vi överhuvudtaget ska ha den här fabriken.

En annan utmaning som Mike Kazmierski pekar på är arbetskraften. Reno hade i samband med etableringen en arbetslöshet på cirka nio procent. I Västerbotten ligger arbetslösheten på 5,5 procent varav en del av dessa människor står relativt långt från arbetsmarknaden. Det betyder naturligtvis stora utmaningar för rekryteringen av arbetskraft.

"Media skriver bara om problemen och då börjar befolkningen att fråga sig varför vi överhuvudtaget ska ha den här fabriken."

- Det gäller inte bara att utbilda arbetskraft för fabriken, det handlar också om att utbilda arbetskraft som kan bygga hus, jobba som lärare, eller stå i affärerna, säger Mike Kazmierski.

Den tredje aspekten han tar upp är transporter och infrastruktur. En kraftig ökning av befolkningen och en stor inströmning av tillfälliga arbetare ställer naturligtvis stora krav på en fungerande infrastruktur.

- En väg kan fungera fint just nu, men som sedan visar sig vara en nyckel i den nya infrastrukturen. Ju förr som ni lägger till filer, förbättrar vägbelysning och så vidare desto bättre. Varje minut som befolkningen tvingas sitta i köer, desto mer börjar de misströsta. Och den misströstan multipliceras och skapar en våg av negativitet mot hela projektet, säger Mike Kazmierski.

Och just behovet av att förbättra transportmöjligheterna är något som även Amy Cummings, vice VD för Washoe countys regionala transportkommission, trycker på när jag träffar henne.

- Det har skapats helt nya behov att kunna resa till den här stora arbetsgivaren utanför tätorten. Men även krav om bättre motorvägar, bättre trafiksignaler och regionala vägar. Detta samtidigt som vi fortfarande också behöver ha en bra infrastruktur i tätorten. Vi försöker balansera dessa behov, både på regional- och på lokal nivå.

undefined
Amy Cummings är vice VD för Washoe countys regionala transportkommission.

Hon pekar också på att pendlingen har förändrats.

- Vår genomsnittliga pendlingstid här i de centrala delarna av staden är cirka 18 minuter och de som pendlar till den här anläggningen, utanför staden har cirka 30-40 minuter pendlingstid. Så det har förändrats, lite längre än genomsnittet. Fabriken gör att våra regionala resurser ansträngs, säger hon.

En konkret sak som har tillkommit i kölvattnet av Teslas etablering är olika lösningar för samåkning och pendling. Amy Cummings nämner bland annat rabatterade priser för hyrbilar, men också så kallade Vanpools, där en grupp människor går ihop för att lösa pendlingen. En person i gruppen kör bilen och plockar upp de andra deltagarna i poolen. Kostnaderna delas mellan personerna i gruppen och rabatteras av det företag som tillhandahåller bilarna. Ju fler som deltar, desto lägre kostnad för deltagarna.

Att Northvolts etablering kommer att ha konsekvenser för Skellefteå står klart när jag reser runt i Reno. Och det handlar inte om särskilt långt fram i tiden. Enligt Northvolt ska produktionen i Skellefteå komma igång någon gång under 2021 och därefter gradvis skalas upp.

En konkret sak som har tillkommit i kölvattnet av Teslas etablering är olika lösningar för samåkning och pendling.

Om vi då tänker oss att den färdiga fabriken på Hedensbyn också kommer att innebära cirka 3000 nya jobb, är det enkelt att förstå att alla dessa arbetare inte bor i Skellefteå i dag. Varje anställd har antagligen dessutom familj, varför man i alla fall bör tredubbla den här siffran.

Bostäder kommer alltså att vara en nyckelfaktor för en lyckad etablering.

Perry Faigin är chief of administration hos the Nevada housing division. Och han berättar att Reno och regionen har mött stora utmaningar när det gäller bostäder till följd av fabriksetableringen.

- Bostadspriserna har stigit exponentiellt till följd av Tesla, samt på grund av alla kringfunktioner som också har kommit till staden. 
Priserna är tillbaka på nivåer som var innan recessionen och i vissa områden till och med över de priserna, säger han.

undefined
Perry Faigin är chief of administration hos the Nevada housing division.

Det han talar om är den stora finanskrisen 2007-2008 som började på USA:s lånemarknad, men som sedan drabbade större delen av världen. Detta främst på grund av en övervärderad och överbelånad bostadsmarknad i USA. På flera håll i världen ledde finanskrisen till flera års recession.

- I dag har vi lagernivåer på cirka 2-2,5 månader. Det vill säga tillgängligt bostadsutbud i förhållande till månatlig efterfrågan. Det räcker inte. Vi skulle behöva ligga på sex månader. Före recessionen hade vi inte dessa problem. Om du då ville köpa en bostad kunde du hitta det inom en månad, säger Perry Faigin.

Därför görs det nu stora ansträngningar när det gäller bostäder i Reno. Perry Faigin talar om att det skulle behövas kring 5000 nya bostäder per år, men att antalet bygglov snarare har legat kring 2500.

I år kommer Reno att börja bygga ytterligare flerfamiljshus, eftersom dessa tar längre tid att färdigställa. Därför pågår just nu ett stort inflöde av firmor som bygger den typen av bostäder. Enfamiljshusen är mer problematiska på grund av prisläget. Priserna på dessa bostäder har gått upp mycket eftersom efterfrågan är större än utbudet.

- Gigafactory är en del av förklaringen till den här utvecklingen på bostadsmarknaden. Så se till att det lokala politiska styret, tillsammans med bostadsplanerare och byggbolag, pratar om detta i god tid. Ni behöver planera för vad som ska komma. Ni måste planera för en expansion och allt som kommer med det, säger Perry Faigin.

Bostäder kommer alltså att vara en nyckelfaktor för en lyckad etablering.

Det ligger kanske något i det som min taxichaufför sa när hon tog sig fram genom Reno-trafiken? Alla har inte tjänat på den här förändringen. Med kraftigt höjda bostadspriser och överlag stora ansträngningar på samhället är det naturligt att alla inte gynnas på samma sätt.

Brian Duggan är chefredaktör för tidningen Reno Gazette Journal. Han bekräftar bilden av ett ”nytt” och ett ”gammalt” Reno.

- Snacket om att Reno är en ny tech-hub för Silicon Valley är något som alla inte uppskattar. Vissa tycker typ ”Kom inte hit med era yogastudios och låt våra strippklubbar vara”, säger Brian Duggan när han tar emot mig på sitt tjänsterum.

Precis som andra tidningar runt om i världen påverkas även Reno Gazette Journal av den pågående digitaliseringen. I dag består redaktionen av 18 personer, men man har varit betydligt fler.

- Våra lokaler är egentligen för stora för oss, säger Brian Duggan.

undefined
Brian Duggan är chefredaktör för tidningen Reno Gazette Journal.

Reno Gazette Journal är den största dagstidningen i Reno och ägs av Gannett Company. USA:s största tidningskoncern sett till daglig upplaga.

- Nevada var en av de stater som drabbades hårdast av den finansiella krisen eftersom vår bostadssektor var överexploaterad.

- 2014 var året då det började vända för Nevada. Tesla var det första stora tillkännagivandet, så det var naturligtvis en stor grej för oss, säger Brian Duggan.

Något som ansågs kontroversiellt, och som tidningen bevakade, var den politiska process där Tesla fick 1,3 miljarder dollar i skattereduktion för att bygga Gigafactory. Många frågade sig om politiken verkligen ska spela en så aktiv roll i en enskild näringsidkares verksamhet och om det är rätt att använda skattemedel till detta.

- Vi har tittat på fabriken ur en kritisk synvinkel. Det måste vi göra. Allt annat vore otänkbart, säger Brian Duggan.

- Vi har inte haft så mycket tillgång till Tesla tidigare, men nu börjar de öppna sig lite mer för media. Vi fick vår första tur därute 2016, så det tog ett tag.

En stor del av utmaningarna för Reno har också handlat om kompetens och utbildning. Helt nya kurser har skapats för att möta efterfrågan av nya kompetenser.

TMCC är förkortning för Trucke Meadows Community College. En utbildningsform som inte riktigt har en motsvarighet i Sverige, men som handlar om att erbjuda människor i ett visst område vidare- och högre utbildning. TMCC har i dag mer än 25 000 studenter varje år utspridda på fem campus.

Och här fick man snabbt ställa om när både Tesla, och Panasonic som finns i en del av Gigafactory, började efterfråga personal.

undefined
Barbara Walden är chef för Technical Sciences Division vid TMCC i Reno.

- Det var svårt att veta vad de egentligen behövde. Vi fick ha en dialog och komma fram till vilka kompetenser som egentligen efterfrågades, säger Barbara Walden, chef för Technical Sciences Division.

2017 startade The Gigafactory Training Gateway. Ett program som syftar till att förbereda studenter som är intresserade av att arbete hos Tesla. Något som kan göras parallellt med en annan anställning och med ett flexibelt kursupplägg.

Det samma gäller för Panasonic Preferred Pathway. Ett program på ett fåtal veckor som gör dig anställningsbar hos Panasonic.

undefined
Barbara Walden visar runt i skolans lokaler. Överallt syns olika övningslaboratorier och produktionsceller.

Barbara Walden visar runt i skolans lokaler. Överallt syns olika övningslaboratorier och produktionsceller.

- All den utrustning som finns här i labben har tillkommit de senaste fyra åren. Inget av detta fanns före det, säger Barbara Walden.

Och möjligheten att kunna utbilda sig och få jobb på orten har också bidragit till att betydligt fler studenter stannar kvar i Reno. En siffra som nämns är att 78 procent av studenterna numera väljer att inte flytta efter utbildningen. En siffra som var betydligt lägre tidigare.

Att Skellefteå och hela vår region står inför stora utmaningar till följd av den planerade industrietableringen är tydligt. När en stor arbetsgivare slår sig ner på en ort påverkar det alla och för en relativt liten stad som Skellefteå kommer detta att bli extra påtagligt.

Det visar om inte annat lärdomarna från Reno.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!