På Skellefteå kommuns Morgonmöte i fredags stod besöksnäringen i fokus. Bland annat presenterade Bengt Astergren vad som händer med planerna på Norrlands första racingbana i Fällfors. Bakom den satsningen står föreningen Norrlands Motorsportarena.
– Vi har redan ett Letter of intent med tyska Daimler som bland annat tillverkar Mercedes. De vill få möjlighet att nyttja banan, berättar Bengt Astergren.
Han konstaterar att för byggandet av racingbanan krävs "bara" investeringar för 20 miljoner kronor.
– Detta kan jämföras med 350-400 miljoner som skulle krävas om man byggde en sådan bana från scratch, säger Bengt Astergren.
I Fällfors finns 132 hektar med asfalt av hög kvalitet vilket innebär att 90 procent av den 4,1 kilometer långa banan redan är klar. Hela anläggningen, som omfattar 361 hektar är inhägnad. Miljötillstånd är klart och inga bullerrestriktioner finns.
Planen är att 3 miljoner kronor ska komma från privata investerare, 3 miljoner från kommuner och då hoppas man på både Skellefteå och Piteå och 4 miljoner från Tillväxtverket.
– Resten räknar vi med att Region Västerbotten ska bidra med, berättar Bengt Astergren.
Maria Broman, vd för Visit Skellefteå, konstaterar att det under de senaste åren tillkommit en hel del nya företag inom besöksnäringen i regionen.
– Sex av tio av dessa drivs av utlandsfödda personer. Ett bra exempel är Flarken Adventure som erbjuder draghundsturer. Bakom bolaget står fransmän och de är fullbokade hela vintern, säger hon.
Hon berättar att den svenska livsstilen lockar många resenärer.
– De vill helt enkelt dela vår vardag.
På hennes önskelista står både en till aktör på inrikestrafiken och en internationell flyglinje.
– Många tycker att det är alltför krångligt och dyrt att ta sig till Skellefteå.
Slutligen uppmanar Maria Broman turistentreprenörerna att skapa attraktioner som tilltalar kvinnor.
– Vi har ett kvinnounderskott i Skellefteå på 3000 personer och ett led i att råda bot på detta är att erbjuda upplevelser som attraherar kvinnor.
Spaceport Swedens vd Karin Nilsdotter berättar om vad som händer inom rymdindustrin.
– Den växer i raketfart.
När det gäller rymdturismen väntar världen fortfarande på att det ska finnas farkoster som kan användas till detta.
– När dessa är klara gäller det också att det finns rymdhamnar som de kan använda och Skellefteå Airport kan mycket väl bli en sådan, menar Karin Nilsdotter.