Mediekoncernen Schibsted Sverige redovisar en rörelsevinst på 64 miljoner kronor för det första kvartalet i år. Motsvarande period i fjol var vinsten 88 miljoner kronor. Omsättningen var 992 miljoner kronor jämfört med 976 miljoner kronor.
- Tillväxtmedier fortsätter att växa, vilket är en viktig förklaring till att koncernen visar stigande omsättning. Papperstidningsmarknaden har varit väldigt tuff under första kvartalet. Den strukturella trenden, att nätverksamheter går allt bättre, förstärks och utmaningarna för pappersverksamheterna blir allt större, säger Schibsted Sveriges vd Raoul Grünthal.
Aftonbladets rörelsevinst ökade till 57 miljoner kronor jämfört med 45 miljoner kronor. Svenska Dagbladet gjorde en förlust på 11 miljoner kronor jämfört med vinsten på 18 miljoner kronor vid samma tid förra året. Tillväxtmedier gjorde en oförändrad vinst på 26 miljoner kronor.
Aftonbladets positiva resultat är till stor del ett resultat av en stark utveckling för mobilannonsering, enligt Grünthal.