Miljoninvestering hos Kemtvätten i Skellefteå frigör tid

Foto: Foto: Lars Westerlund

Ekonomi, näringsliv & finans2016-12-23 06:20

Johanna Hedlund, som förra året gick entreprenörskolan No Plan B, är nu delägare i och vd för Kemtvätten i Skellefteå. Hon har arbetat hårt med att utveckla processerna i verksamheten där inköpet av en ny mangel för cirka en miljon kronor är en nyckelinvestering.

– Det har frigjort mycket tid. Så nu ska jag kunna ägna mycket mer tid till försäljning, istället för att stå och mangla,  säger hon.

Johanna Hedlund, som numera bor i Byske, kommer ursprungligen från Kinnbäck. På gymnasiet gick hon programmet Spektrum med inriktning för omvärld och företagande.

– Jag var ganska skoltrött men fick chansen att driva ett UF-företag, berättar Johanna.

Efter skolan arbetade hon några säsonger på olika campingplatser för att sedan börja i Skellefteå Krafts kundservice. Sedan sökte Johanna in på entreprenörskolan och kom in.

– Det var ett år fyllt fyllt av personliga utmaningar. Jag insåg att jag tidigare inte utmanat mig själv. Man kan inte leva hela sitt liv och vara bekväm i alla situationer.

Efter utbildningen fick hon chans att först av alla välja ett av Petter Mikaelssons företag för att  bli delägare i det och driva verksamheten.

– Mitt val föll på Kemtvätten och den största anledningen var de härliga tjejerna som jobbade här, Nina Nikolov och Amanda Degerman.

Kemtvätten har en historia med flera olika ägare och när Petter Mikaelsson köpte företaget sommaren 2014 hade det nyligen gått i konkurs.

Verksamheten består av tre delar som är ungefär lika stora. Dels handlar om att hyra ut sänglinnen till hotell.

– Vi tvättar dessutom industriföretags arbetskläder och hjälper privatpersoner med allt från vatten- till kemtvätt.

När det gäller utvecklingen av processerna har Kemtvätten nu i höst investerat i en mangel, som de köpte från Vitvarufixarn i Skellefteå.

– Den har inneburit ett stort lyft för oss. Tidigare måste vi vara tre personer för att sköta mangeln. Nu kan en person klara det.

Tidigare i vår var det stor dramatik hos Kemtvätten när det utbröt en brand.

– Bland annat förstördes tre av våra maskiner. Det var tufft, men ordningen är  nu återställd.

Johanna vill framöver mer kunna lämna tvätten för att gå ut och sälja istället. Målet för henne är att öka omsättningen med 25 procent per år.

– Kemtvätten har tidigare omsatt cirka tre miljoner per år och vi räknar med att nå fyra miljoner i år, avslutar Johanna Hedlund.

undefined
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!