Miljonindustrin som började med några hinkar i en Volvo 745

Stefan hade ett recept på bearnaisesås från hotellen i Tärnaby som han tyckte var bra. Ann-Chatrine jobbade i charken på Ica i Vidsel och blandade till dressingar. En dag korsades deras vägar och tillsammans skapade de Delikatessfabriken.

Vill bredda sig. Nu siktar Ann-Chatrine och Stefan Andersson på att bredda marknaden, både i Norrland och Stockholm. Foto: Ulf Johansson.

Vill bredda sig. Nu siktar Ann-Chatrine och Stefan Andersson på att bredda marknaden, både i Norrland och Stockholm. Foto: Ulf Johansson.

Foto: Foto: Ulf Johansson.

Ekonomi, näringsliv & finans2016-02-12 11:00

Året var 1999 när de startade den enskilda firman. Till en början jobbade de kvar på sina tidigare jobb, för att kunna testa sig fram.

Tanken från början var att sälja dressing på lösvikt och de riktade in sig på ”fyrkanten”, det vill säga marknaden i Piteå, Älvsbyn, Boden och Luleå.

– På så vis trodde vi att vi kunde försörja en i alla fall, säger Stefan Andersson.

De köpte upp ett konkursbo från Boden, tog bland annat vara på de rostfria bänkarna och hyrde in sig i det som tidigare var gamla Konsum. Här arbetade de fram de första produkterna: bearnaisesås, hamburgerdressing och orientdressing.

– Vi bokade en demo på Konsum i Älvsbyn för att få respons från kunderna som vi kunde jobba vidare på. Vi fick bra respons vilket gjorde att vi hittade basen, säger Ann-Chatrine.

Men när de sökte efter ett lån för en utökad satsning var inte banken särskilt övertygad.

– Bankpersonalen trodde inte på hamburgerdressing i Vidsel. Vi fick bara 10 000 kronor på ett kreditkort. Men vi kämpade vidare, delade upp fakturor till leverantörer och levde i fem år på en lön, berättar Stefan.

Vid det laget hade Stefan hoppat av sitt jobb i hotellbranschen och Ann-Christine hade tagit tjänstledigt från sitt jobb på Ica. De minns en av de första leveranserna som Norrmejerier körde ut åt dem.

– Vi kom i vår röda Volvo 745 och backade intill lastkajen. Där stod vi bredvid alla etablerade och lastade in några hinkar. Det var stort, säger Stefan och ler.

Efter två år vågade de anställa två personer, Aida och Lasse.

– Då hade vi tuggat igång ordentligt och såg att antingen får vi ta hjälp eller fortsätta på den här nivån. Visst är det ett stort ansvar att ha anställda men då kändes det som ett naturligt steg, säger Stefan.

I samma veva väntade de barn. Samma morgon som Lasse skulle börja satte förlossningen igång.

– Vi stannade till vid fabriken, jag kastade ut nycklarna till Lasse genom sidorutan och sa ”hitta på nåt”. Sedan drog vi till förlossningen i Piteå, skrattar Stefan.

Deras dotter kom på torsdagen. På måndagen var Ann-Chatrine åter igång och skötte säljet hemifrån.

Första året landade omsättningen på 300 000 kronor. Efter det har den växt stadigt uppåt. 2012 blev den drygt 15 miljoner kronor. Nu senast, 2015, blev den drygt 18 miljoner kronor.

Den första lokalen var cirka 150 kvadratmeter, sedan växte den till 300 kvadratmeter. Efter fyra år bytte de lokal, till ett före detta åkeri som de gjort om till en livsmedelsindustri. Arbetsuppgifter som att handvispa och klistra etiketter har under tiden ersatts av maskiner.

Idag har företaget 14 produkter, hälften av allt som säljs är bearnaisesås. De säljer även aioli, hamburgerdressing, gurksallad, tzatsiki och liknande.

Antalet anställda har ökat till totalt tio stycken plus fyra säljare som jobbar på provision.

– Hade vi för 17 år sedan sett att det skulle bli så här stort hade vi aldrig vågat hoppa på tåget, säger Ann-Chatrine och ler.

Hur har ni gjort för att lyckas?

– Vi har haft några ledstjärnor som vi jobbat efter. Det handlar om att gräva där du står, skaffa kunder i din närhet för att sedan gå vidare. Vi har tagit ett steg i taget och sett till att stabiliserat oss innan vi gått vidare. Vi tänker ”kunder före investering”, att inte köpa på oss utrustning eller liknande förrän vi verkligen vet att vi har kunden för det. Vi är specialiserade på just dressingar och såser, det är viktigt att specialisera sig. Och vi gillar vår livsstil, vi är uthålliga, säger Ann-Chatrine.

Men för några år sedan valde hon och Stefan att separera.

– Vi är goda vänner ändå och driver fabriken vidare som förut. Vi funkar bäst som goda vänner och kollegor, säger Ann-Chatrine.

Hur ser framtiden ut?

– Vi har som mål att utöka och befästa oss på marknaden ännu mer. Vi finns nu i butikerna i de fyra nordligaste länen och planerar att ta fler andelar och växa. Vi planerar också nya produkter, helst unika profilprodukter.

Kan något av barnen vara intresserat av att driva familjeföretaget vidare?

– Nja, vi får se. De har ofta utbrustit ”Åh, om ni hade gjort något godare – som godis”. Så inte än, tror jag. De har heller inte de förväntningarna på sig. Det är bra om de får en egen upplevelse av arbetslivet först så får vi se om det mognar fram, säger Ann-Chatrine.

De har ofta utbrustit: åh, om ni hade gjort något godare – som godis

De har ofta utbrustit: åh, om ni hade gjort något godare – som godis

De har ofta utbrustit: åh, om ni hade gjort något godare – som godis

undefined
Storsäljare. Bearnaisesåsen står för hälften av försäljningen hos Delikatessfabriken. Foto: Ulf Johansson.
undefined
Rapsolja. Här inne står två stora tankar med rapsolja. Sedan tillsätts bland annat kryddor, ägg och vinäger innan såserna är klara. Foto: Ulf Johansson.
undefined
Vill bredda sig. Nu siktar Ann-Chatrine och Stefan Andersson på att bredda marknaden, både i Norrland och Stockholm. Foto: Ulf Johansson.
undefined
Kul ihop. Ann-Chatrine och Stefan Andersson är inte längre gifta. Men de trivs tillsammans som kollegor och vänner. Foto: Ulf Johansson.
undefined
Fyller över. Marius Cata kopplar ihop behållarna med varandra så att bearnaisesåsen kan transporteras vidare. Foto: Ulf Johansson.
undefined
Kollar fyllningen. Pär Granström ser till att flaskorna fylls som det är tänkt. Sedan åker de vidare och får ett lock. Foto: Ulf Johansson.
undefined
Bearnaisesås. Allt började med bearnaisesås. Sedan dess har antalet produkter ökat. Foto: Ulf Johansson.
undefined
Utveckling. Företaget har gått från att handvispa till betydligt mer tekniska lösningar. Här syns Andrejs Tracovs i produktionen. Foto: Ulf Johansson.
undefined
Tuff början. ”Bankpersonalen trodde inte på hamburgerdressing i Vidsel. Vi fick bara 10 000 kronor på ett kreditkort”, berättar Stefan Andersson om hur det var i början. Foto: Ulf Johansson.
undefined
Ledstjärnor. ”Det handlar om att gräva där du står, skaffa kunder i din närhet för att sedan gå vidare”, säger Ann-Chatrine Andersson. Foto: Ulf Johansson.

På norran.se

Kolla in klippet där Ann-Chatrine berättar om framtidsplanerna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!