Vid en pressträff i Skerllefteå på onsdagen redogjorde Damberg, tillsammans med partisekreteraren Carin Jämtin, för satsningen som ska ge fler jobb och mindre utsläpp.
– Den svenska skogen växer i dag mer än vi tar ut. Uttaget går att öka utan att naturvärden kommer i kläm, säger Carin Jämtin.
I miljardsatsningen ingår att stötta lokala investeringar i fordonsbränslen.
– Det handlar om till exempel biogas och andra generationens biodrivmedel.
Andelen biodrivmedel ska ökas i dagens bensin och diesel.
– Detta kan ske genom olika typer av certifikat eller kvotplikt, på liknande sätt som finns för förnybar el, säger Mikael Damberg som framhåller att det är viktigt att spelreglerna blir långsiktiga.
I satsningen ingår även att införa en miljöbilsbonus i flera steg för bilar som drivs av förnybara bränslen.
Socialdemokraterna framhåller att det gäller att stötta de innovationer som behövs inom skogsnäringarna. Det handlar om allt ifrån ökat trähusbyggande till förnybar energi och industritextilier.
– Försäljningen av tidningspapper minskar stadigt, denna minskning måste kompenseras genom att vi använder skogen bättre inom andra områden, säger Mikael Damberg.
Vid pressträffen togs det också upp om vikten av en fungerande infrastruktur.
– Vi har utlovat att byggstart ska ske av Norrbotniabanan under nästa mandatperiod om vi kommer till makten. Det löftet kommer vi att hålla, säger Mikael Damberg.
Men han poängterar samtidigt att uppstarten kommer att ta tid.
– Regeringen är ju inte intresserad av projektet vilket innebär att inga detaljplaner finns framtagna.
Mikael Damberg utlovar även att en ansökan ska lämnas in till EU om medfinansiering.
– EU är ju positivt till att Norrbotniabanan byggs.