Första etappen färdigställdes redan 2014. Då bytte Trafikverket räl, slipers och siktade spårballasten längs stambanan mellan Älvsbyn och Boden (41 kilometer).
I fjol gjorde man färdigt etapp 2 mellan Älvsbyn och Koler (36 kilometer) samt etapp 4 mellan Träskholm och Bastuträsk (43,7 kilometer).
För drygt två veckor sedan körde man i gång den sista etappen – etapp 3 mellan Koler och Träskholm (39,2 kilometer).
– Det går väldigt bra. Den planering som är gjort håller entreprenören med en marginal av tio meter. Så det har gått klockrent, säger Per Lindmark, projektledare på Trafikverket till PT.
Entreprenör på årets sträcka är Leonhard Weiss, ett av Tysklands största byggföretag.
Arbetet ska vara klart vecka 39 och Per Lindmark lovar att renoveringen kommer att märkas.
– Det är en komfortskillnad oavsett om du är passagerare eller lokförare. Det är som att jämföra en nyasfalterad väg med en sliten väg.
Märks gör det även i plånboken. Hela projektet kostar totalt drygt en miljard kronor.
– Varje etapp kostar någonstans mellan 250-300 miljoner kronor, säger Per Lindmark.
Projektet omsätter runt 200 personer.
– Det är två skift. Så runt hundra personer jobbar med rälsen varje natt. De jobbar en vecka och är ledig en vecka, säger projektledaren.
Hastighet höjdes till den normala längs hela sträckan redan i fjol när etapp 2 och 4 färdigställdes. Etapp 3 har dock haft och har extra tillsyn och kontroll av sprickbildning fram till spårbytet är helt färdigt i slutet av september.
Christoffer Markström Piteå-Tidningen