Meca förlorar i Marknadsdomstolen

Marknadsdomstolen förbjuder bilverkstadskedjan Meca att använda formuleringar som jämställer verkstäderna med så kallade märkesverkstäder. Domen klargör att vi är äpplen och Meca är päron, säger Bil Swedens vd Bertil Moldén.

Ekonomi, näringsliv & finans2013-05-02 15:55

Bil Sweden, en branschorganisation som företräder biltillverkarna och deras märkesbundna verkstäder, hade stämt Meca för vilseledande marknadsföring.

Marknadsdomstolen ger Bil Sweden rätt och förbjuder formuleringar som "Meca är en märkesverkstad", "Meca är en märkesverkstad för alla märken", "oavsett vilket märke man än kör finns det en Meca-mekaniker med rätt kompetens och utbildning att ta hand om den" och "Mecas anslutna verkstäder kan genomföra samma service och reparationer som auktoriserade verkstäder".

Trotsar Meca domen hotar vite på en miljon kronor.

- Det här är oerhört viktigt. Det är inte bara Meca som nu måste hålla sig till detta. Alla fria verkstäder måste hålla sig till den här domen och den kan inte överklagas, säger Bil Swedens vd Bertil Moldén.

- Dessutom kommer ju alla bilimportörer att rapportera hem till sina europeiska juridiska avdelningar så det är en EU-dom. Den kommer att få en mycket, mycket större effekt än bara i lilla Sverige, säger Moldén.

Så kallade fria verkstäder har länge konkurrerat med bilföretagens auktoriserade verkstäder, särskilt framgångsrikt när det gäller äldre bilar. Priset har hela tiden varit en viktig faktor. Märkesverkstäderna har hävdat att de fria verkstäderna använder sig av "piratdelar" och att de inte har vare sig rätt kunskaper eller rätt utrustning.

Meca har i sin marknadsföring använt påståenden som Marknadsdomstolen nu förbjuder med termer som "vilseledande", "felaktig" och "otillbörlig". Meca och andra fria verkstäder får alltså inte påstå att de gör ett lika bra jobb till ett lägre pris.

- Den här domen leder i bevis att de inte använt samma delar, att de inte har samma kompetens hos personalen, de har inte haft samma diagnosinstrument, de har inte kunnat nollställa felkoder och så vidare. Om du köper ett päron så får du ett päron och betalar du för ett äpple så får du ett äpple. Domen klargör att vi är äpplen och Meca är päron, sedan får kunden välja själv vad man vill betala för, säger Moldén.

rMecas vd Torbjörn Olsson förklarar att domen gjort honom besviken.

- Fast domen är egentligen inte viktig för oss, den handlar mycket om ord i vår marknadsföring. Men vi kommer fortsätta serva och reparera bilar precis som förr, säger Torbjörn Olsson.

Enligt Meca är den kritiserade marknadsföringen ett sätt för företaget att sticka ut i mediebruset och bekämpa den "inlåsning" som man menar att de märkesbundna verkstäderna ägnar sig åt.

- Nu får vi ändra ord i vår marknadsföring, men vi kan fortfarande serva och reparera 99,8 procent av de bilar som rullar därute. Vi kommer fortsätta arbeta för att ta marknadsandelar och arbeta mot den här inlåsningen som märkessidan jobbar så hårt för, säger Torbjörn Olsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!