Mariannes företagspeak kom av sig

Det såg så bra ut. På kort tid kunde Marianne Näsström anställda tre ungdomar till sin porträttstudio. Men så bestämde sig regeringen att höja arbetsgivaravgifterna.

Roligt. Marianne Näsströms omstart i företaget gjorde att affärerna tog fart. Foto: Jeanette Lövgren.

Roligt. Marianne Näsströms omstart i företaget gjorde att affärerna tog fart. Foto: Jeanette Lövgren.

Foto: Foto: Jeanette Lövgren.

Ekonomi, näringsliv & finans2015-11-16 06:15

Låt oss först klargöra: Marianne betalar gärna arbetsgivaravgift. Det är inte det. Utan det handlar om att hon inte gillar när företagarens förutsättningar plötsligt ändras. Och att hon ifrågasätter hur klokt beslutet egentligen är.

Hon har länge jobbat ensam. Att ta steget till att våga anställa medarbetare var ett stort steg.

Det började för två år sedan när hon flyttade in i lokalen där Hemmakväll huserade tidigare. Hon hade fått en mentor och bestämde sig för att göra en omstart.

– Jag satsade på att paketera om en gammal bransch och jobba på ett annat sätt. Jag anställde Elin Beimo på timmar, det var vad jag vågade då.

Då var arbetsgivaravgiften för unga under 26 år nedsatt till 15,49 procent.

– Det hade naturligtvis betydelse för att jag vågade ta steget och anställa, säger Marianne.

Ambitionen och målet var att det inom två år skulle vara tre personer i företaget. Det nya arbetssättet gjorde att affärerna tog oväntad fart och Amanda-My Ahlström anställdes. Inom tio månader var målet uppfyllt.

Men den 1 augusti i år höjdes arbetsgivaravgiften till 25,46 procent för ungdomar. Och den 1 juli 2016 ska den höjas ytterligare en gång och hamna på 32 procent, samma som för övriga anställda upp till 65 år. Motiveringen var att åtgärden inte hade gett någon effekt.

– Det tror jag inte på. Bara för mig gav det ju stor effekt. Men mest kritisk är jag till att det gick så snabbt. Redovisningsbyråerna hann inte ens informera alla sina kunder. Plötsligt var det beslutat och strax därefter var det genomfört, säger Marianne och knäpper med fingrarna för att visa på snabbheten.

Hon menar att som företagare har man en plan och en budget, som sätts utifrån de förutsättningar som är då.

– Att göra så snabba förändringar visar på en oförståelse för verkligheten, säger hon.

Uppdragen fortsatte att komma in. Företaget gick bra, de nya anställda gjorde att mer arbete hanns med. Så Marianne valde i höstas att anställa ytterligare en ungdom, Lina Näsström.

– Egentligen skulle jag behöva henne på heltid, men än så länge får hon jobba deltid. När den sista höjningen av arbetsgivaravgiften slår igenom den 1 juli blir kostnaden för företaget 10 000 kronor mer i månaden jämfört med idag. Det är riktigt trist.

Riskerar de höjda arbetsgivaravgifterna göra att du måste säga upp personal?

– Nej. Jag är tjurskallig. Har man tagit på sig ett arbetsgivaransvar är det inget man svamlar omkring med.

Att göra så snabba förändringar visar på en oförståelse för verkligheten.

undefined
Roligt. Marianne Näsströms omstart i företaget gjorde att affärerna tog fart. Foto: Jeanette Lövgren.
undefined
Fått hjälp. Marianne Näsström gläds åt att hon genom anställningarna fått hjälp med bildbearbetningen. Närmast kameran Amanda-My Ahlström, i bakgrunden Lina Näsström. Foto: Jeanette Lövgren.

Räkneexempel

Vi tar ett exempel med en ung anställd som har 20 000 i lön per månad.

Med en arbetsgivaravgift på 15,49 procent blir det 3 100 kronor/månaden som ska betalas till staten.

Med en arbetsgivaravgift på 25,46 procent blir det 5 100 kronor/månaden som ska betalas till staten.

Med en arbetsgivaravgift på 32 procent blir det 6 200 kronor/månaden som ska betalas till staten.

Tre anställda, med en arbetsgivaravgift på 15,40 procent, kostar då 112 000 kronor per år i arbetsgivaravgift.

Tre anställda, med en arbetsgivaravgift på 32 procent, kostar det dubbla: 224 000 kronor per år i arbetsgivaravgift.

I Mariannes fall blir det en höjning av arbetsgivaravgiften med 112 000 kronor per år.

– Jag hade hellre använt pengarna till en bättre löneutveckling och kompetenshöjning. Det var vad jag hade planerat, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!