Håkan Sjölin ville i början av 1990-talet komma vidare från den traditionella bygglunken med renovering, samt om- och tillbyggnader. Han fick beställningar på garage och började producera väggblock att bygga dem av.
1995 valde han att boka en plats på Noliamässan för första gången, en stor satsning för ett litet företag.
– Det var en chansning som gick hem. Kön ringlade lång, berättar sonen Jonas, i dag vd på Lövångers Bygg.
20 anställda
Totalt 20 personer arbetar vid Lövångersföretaget som har fabriken en stenkast från E4:an.
Fyra av dem jobbar med den traditionella renoverings- och tillbyggnadsbiten, medan delen med byggsatser för garage, stall, fritidshus och maskinhallar växt kraftigt på drygt 20 år.
– Pappa skapade ett eget byggblock. Det har förändrats och utvecklats med tiden, men det är samma goda idé i grunden, berättar Jonas Sjölin.
Nästa skjuts
Om Nolia gav en rejäl skjuts så kom nästa då företaget satsade på en annons i Sveriges största tidning för villaägare.
– Vi ökade omsättningen med 50 procent till 18 miljoner kronor mellan 2004 och 2005, säger Sjölin.
Sedan dess har tillväxten fortsatt. Bokslutsåret som slutade i april 2015 omsatte Lövångers Bygg 40 miljoner kronor. Sedan dess har företaget ändrat bokslutsåret till helår och omsättningen 2016 landade på nästa 53 miljoner kronor.
– Det var ett tufft år för alla. Alla gick på 110 procent hela tiden och det klarar man inte hur lång tid som helst, berättar Sjölin.
Bättre arbetsmiljö
Lövångers Bygg hade då lager spridda över samhället. Jonas Sjölin insåg att företaget var tvunget att se till att förbättra arbetsmiljön. Det innebar att Lövångers Trä avvecklades.
– Vi behövde lokaler och ytor för att utvecklas. Vi behövde gårdsplanen här. Vi har två lastbilar om dagen som lossar och lastar.
Fabriksytan byggdes ut med det tidigare snickeriet, vilket gav 400 extra kvadratmeter till 1 400 kvadratmeter.
– Innan gick vi nästan på varandra. Allt från fabriken skulle skickas genom samma port. Det kunde vara 15 till 17 hus i veckan. Nu har vi fått ett bättre flöde och en bättre arbetsmiljö härinne.
Ny packstation
Därtill har kontor, fikarum och omklädningsrum byggts om.
En fastighet i anslutning har fått ge plats till den nya packstationen.
– Vi levererade inte så mycket i början av det här året för att vi hade så stort fokus på lokalerna. Målet är ändå att nå 60 miljoner kronor i år även om det blir tufft. Jag tror att vi kan hitta lösningar och nå upp till 70 miljoner kronor framöver i de här lokalerna.