Under dessa två dagar lyfter man fram Skellefteås värdskap och firar med musik och underhållning. I butikerna sker överraskningar, tävlingar och prova-på aktiviteter.
– Det handlar om allt från smakprover till vernissage till modevisningar. Tanken är inte att butikerna ska satsa på reor utan istället vill vi trycka på det mervärde i service som man får genom att handla i en butik, säger Jenny Hultdin Forslund ny centrumutvecklare på Visit Skellefteå.
Man har speciellt inriktat sig på ungdomar.
– Många av dem handlar på nätet och tänker kanske inte så mycket på vikten av att handla i de butiker som de vill ska vara kvar i morgon. Vi lyfter också fram att många ungdomar får sina första jobb inom handeln.
Jenny konstaterar att trenden i Sveriges städer är att restauranger och caféer expanderar i centrum medan det är tuffare för en del butiker.
– De nya aktörerna vid Odentorget, Pinchos och Wa Sushi, är de senaste restaurangetableringarna.
Jenny lyfter även fram Guldsmeden som är butik i Skellefteå City som expanderar.
– Detta har de gjort genom att förvärva tre butiker i Norrbotten
Jenny Hultdin Forslund betonar slutligen vikten av att butikerna hänger med i digitaliseringen.
– Genom att även kunna erbjuda inköp via webben är butikerna tillgängliga hela dygnet, avslutar hon.
Genom att även kunna erbjuda inköp via webben är butikerna tillgängliga hela dygnet.