Skellefteå kommun har köpt utbildningen av LTU Business. Det är ett dotterbolag till Luleå tekniska universitet.
Träffarna ordnas två dagar i taget, vid fem olika tillfällen. Två nu under våren och tre i höst.
De hålls på Drive Center i Fällfors, där deltagarna också övernattar.
Tio platser för Skellefteborna
– Det ska vara 20 deltagare i kursen, varav tio från Skellefteå kommun, sade näringslivschefen Bengt Ivansson när utbildningen presenterades vid ett frukostmöte på fredagen.
Övriga ska vara från Norrbotten eller inlandet.
Målgruppen är företagare som har små eller medelstora företag och vill att de ska växa.
– Mellan träffarna gör man hemuppgifter i sitt företag, förklarade Sven-Erik Österlund från LTU Business. Det här riktar sig alltså till deltagare som är i full gång med sitt företag.
Får större nätverk
Växandet kan ske genom att man satsar på nya produkter eller nya marknader.
– Det kan också vara att man utvecklar sin befintliga produkt eller sin nuvarande marknad.
Vitsen med att delta är att man får ny kunskap, dels genom teori men kanske mest i samtalen och bollande med de övriga deltagarna.
– En annan fördel är att man får ett nytt nätverk, betonar Sven-Erik Österlund. Både med deltagarna och med de olika föreläsarna.
Kostar mer i storstan
Kanske satt några av de blivande deltagarna i lokalen, då mötet hölls med stans företagare.
Bengt Ivansson tyckte att de skulle ta chansen.
– Jag har gått en sådan här kurs en gång i världen och tyckte den var väldigt givande. Särskilt bra var att man fick de övriga deltagarnas synpunkter. Man använder dem som sin "skuggstyrelse".
Han säger att liknade kurser i Stockholm kan kosta upp emot 90 000 kronor, därför poängterade han att kurskostnaden på 32 000 kronor plus mat och logi ska ses som låg.
Man använder deltagarna som sin skuggstyrelse