Köra eller inte köra – det avgör Sebastian

Den här måndagen är inte som vilken måndag som helst för Sebastian Guschlbauer och hans kollegor på Opus Bilprovning. ”Det här blir ett äventyr. Det är bara att åka med”, säger han och går ut i besiktningshallen.

Foto: Norran

Ekonomi, näringsliv & finans2014-10-23 09:39

På den stora asfalterade planen utanför bilprovningen står ett tiotal bilar redo för att bedömas. Inne i hallen pågår samtal mellan de anställda som alla känner sig lite osäkra inför det nya. Inte nog med att det är en morgon med högt tryck och många bilar inbokade, det är dessutom första dagen med ett nytt datasystem. Portarna går upp och verksamheten rullar igång.

Snabbt uppstår förvirring bland både personal och kunder. Bilar försvinner från de små handdatorerna, ibland går det inte ta betalt och skrivaren vägrar att fungera. Sebastian och hans kollegor gör att vad de kan för att utföra sitt jobb och hålla kunderna på bra humör.

– Ge mig bara godkänt så är problemet ur värden, säger en kund och skrattar gott medan en annan kund har ett helt annat sätt att se på situationen:

– Det var bättre förr. Personalen har alldeles för hårt tryck på sig.

De allra flesta kunder har dock förståelse för situationen och väntar med stort tålamod.

Missa inte: Här är de 10 vanligaste felen i din bil

Sebastian Guschlbauer tar artigt emot sina kunder med ett: ”Välkommen”. Han trivs med sitt jobb och känner att han har hamnat i rätt bransch.

– Jag har alltid haft ett stort motorintresse och jobbat med fordon i hela mitt liv. Dessutom känner jag att vi faktiskt gör skillnad här. Vi håller de farliga fordonen borta från vägarna och förhoppningsvis minskar olyckorna. Det är ett säkerhetsarbete vi bedriver, förklarar han.

Arbetet handlar om allt ifrån att informera kunder om fel och problem som är på väg att uppstå till att underkänna fordon.

– Körförbud är den allvarligaste anmärkningen vi ger. Det innebär att fordonet inte får framföras på allmän väg tills felet är åtgärdat. Det har hänt att det står upp till tre bilar här ute, men sedan kan det ta flera veckor innan det händer att någon bil blir kvar här igen. Reaktionerna kan vara väldigt olika, men de flesta förstår allvaret. Vi är helt opartiska när vi gör vårt jobb.

På sina tre år som besiktningstekniker har Sebastian kontrollerat över 10 000 fordon.

– För några veckor sedan fick jag köra och kontrollera en Ferrari F40. Det är inte som att kliva under en Volvo V70 eller Passat man får tänka till lite och det är alltid roligt. De ovanliga och fräna bilarna är en krydda i jobbet.

Ute i fordonshallen fortsätter jobbet och ju längre tiden går löper jobbet bättre och de tekniska bekymren med datorerna minskar.

– Nu börjar allt ordna till sig, säger Sebastian och vinkar in nästa bil.

Genom hallen rullar både gamla och lite risiga bilar som nyare och fräscha. Några får anmärkningar och andra rullar ut med blanka protokoll.

– Man kan tycka att det är ett monotont jobb, men det är kunderna som gör att det är roligt, säger han och lyser med ficklampan upp mot bakvagnen på en gammal Audi.

undefined
Lista: De tio vanligaste felen

Sebastian Guschlbauer

Ålder: 27 år.

Arbete: Besiktningstekniker på Opus Bilprovning.

Bor: Skellefteå.

Familj: Sambon Kim, 30 år, och hunden Hailey.

Intressen: Hunden, hemvärnet, motorer, träning och fiske.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!