Kommunikationsbyrån Krux, från Skellefteå, vann Svenska Designpriset i klassen Identitet-förpackning. Vinsten gäller den nya svarta förpackningen av Västerbottensost.
Priset delades ut i torsdags vid en ceremoni på Moderna museet i Stockholm. Krux design var etta både hos juryn och hos svenska folket.
Motiveringen lyder: "För en förpackning som genom både återhållen elegans och kommersiell tydlighet visar på en djup respekt för såväl innehållet som kunden." – Vi gick tillbaka till rötterna och tog inspiration av det brännmärke som ostarna kvalitetsstämplades med förr i tiden. Detta tillsammans med ostmästarens signatur ger en känsla av hantverk och kvalitet, berättar Per Zimdahl, designer hos Krux i ett pressmeddelande. – Den nya designen ska helt enkelt återspegla Västerbottensost av idag, ett norrländskt mathantverk älskat både i Sverige och internationellt, säger Helena Ahlgren, Brand manager för Västerbottensost på Norrmejerier.